anda-product-made-in De andalousesaus van Anda uit Boortmeerbeek. Foto: rr

HET PRODUCT. Andalousesaus van Anda: “Het feit dat deze geliefde saus een uitvinding van onze familie is, maakt ons ontzettend trots”

De andalousesaus van Anda is een van de vijf genomineerden en maakt kans op de titel Hét Product Made in Vlaams-Brabant. De sauzenproducent uit Boortmeerbeek, die exclusief voor de horecamarkt werkt, maakt de alom bekende oranje saus nog volgens het originele en authentieke recept, op een ambachtelijke manier en met veel kruiden.

De andalousesaus van Anda is het bekendste kindje van een op en top Vlaams-Brabants familiebedrijf dat haar oorsprong kent in 1962. Stichters Lea en Hugo De Boeck-Vandenwyngaert spitsten zich in de begindagen voornamelijk toe op frituurartikelen zoals aardappelmachines en kartonnen frietbakjes. De sauzen, waaronder hun populaire mayonaise en salad dressing, zijn dan nog een nevenproduct.

Hoewel de naam het niet doet vermoeden, is andalousesaus een Belgische uitvinding. De saus zag het levenslicht in het Londerzeelse bedrijf LA William, eveneens uit de grond gestampt door Lea De Boeck. Zij haalde haar inspiratie voor het pittige goedje bij de koude Spaanse soep gazpacho of de tomatensaus salsa brava. Nadat ze La William inruilde voor Anda, rook Lea een gouden opportuniteit om de oranje lekkernij in Anda’s assortiment van koude sauzen op te nemen. Zestig jaar later is het bedrijf uit Boortmeerbeek bijzonder fier op haar diepgewortelde sauzentraditie. Alleen al door het bijzondere feit dat andalouse een oer-Vlaams-Brabants streekproduct is.

“Andalouse is een saus die door iedereen gekend is maar waarvan bijna niemand weet dat ze van Vlaamse bodem is en dat het originele recept nog steeds door een bedrijf uit Vlaams-Brabant geproduceerd wordt”, vertelt Jeroen Vandenwyngaert, general manager bij Anda, en kleinzoon van Lea, de vrouw bij wie het allemaal begon.

LEES OOK. HET PRODUCT. De huisgemaakte Cathemse pastrami van slager Bart: “Bijzonder populair bij de klanten en dat maakt ons fier”

Wat is het product precies?

“De andalousesaus is een saus op basis van mayonaise met tomaat, mosterd en specerijen. Lekker smeuïg, licht pikant en vol van smaak.”

Waar wordt de andalouse saus geproduceerd?

“In onze fabriek in Boortmeerbeek.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen voor dit product?

“In de jaren 60 was het aanbod koude sauzen beperkt. Daar wou Lea De Boeck, medeoprichtster van Anda, verandering in brengen. Inspiratie vond ze in een recept “saus van Andalusië” – een soort gazpacho saus die eigenlijk niet bij frietjes paste. Pas na twee jaar experimenteren en testen was ze tevreden en lanceerde ze de enige echte andalouse saus. Het bleek een echte sauzentopper die Anda Sauces ook vandaag nog volgens origineel recept produceert.”

Waarom zijn jullie zo trots op specifiek dit product?

“Het feit dat deze geliefde Belgische saus een uitvinding van onze familie is, maakt ons ontzettend trots. Ook doordat we het nog steeds volgens het originele recept produceren en ons best verkochte product is. Uiteraard ook omdat het zo’n lekker product is, waar we echt van kunnen genieten.”

Wie zijn de voornaamste kopers van jullie product?

“De horecazaken, voornamelijk frituren, broodjeszaken, snackbars, tavernes, enzovoort zijn onze voornaamste kopers. Deze leveren we niet rechtstreeks, dit loopt via de horecagroothandel. Uiteindelijk is het de consument die de saus consumeert op zijn broodje of pakje friet.”

Wat voor een bedrijf zijn jullie precies?

“Wij produceren en verkopen koude sauzen voor de horecamarkt. Ons assortiment bestaat uit ongeveer 40 verschillende soorten sauzen, aangeboden in zo’n tien verschillende verpakkingen. Ons team bestaat uit 25 medewerkers, verdeeld over diverse afdelingen zoals verkoop, productie, magazijn en administratie.”

“Kwaliteit staat bij ons centraal: we gebruiken een rijke variëteit aan kruiden, specerijen, groenten en vruchten om onze sauzen hun authentieke smaak te geven. Onze ambachtelijke bereidingswijze zorgt voor een smeuïge structuur en een unieke smaakbeleving. Als exclusieve partner voor de horeca bieden wij onze klanten bovendien een persoonlijke aanpak en uitstekende service.”

“Onze afzetmarkt is voornamelijk België, met een sterke positie in het Franstalige landsgedeelte en nog groeipotentieel in Vlaanderen. Daarnaast exporteren we ook buiten onze landsgrenzen, zij het in beperkte mate.”

LEES OOK. HET PRODUCT. De Honestly Aging Skincare box van CÎME: “Onze toewijding blijkt niet alleen uit onze eco-vriendelijke verpakkingen maar vooral uit onze duurzame teeltmethoden”