Even terugspoelen naar de wielerwedstrijd Parijs-Roubaix, drie weken geleden. Op het gras van de piste van Roubaix ligt Lotte Kopecky uit te hijgen. Een paar minuten later steekt ze op het podium een kassei in de lucht. Het verschil tussen dat ene beeld en het andere: op het podium draagt ze een horloge, op het gras niet. Dat horloge had Kopecky op weg naar de huldiging nog snel rond haar pols gegooid. Het was een Super Chronomat Automatic 38 in staal en rood goud met diamanten, een groene wijzerplaat en een groene rubberen band. Kostprijs: rond de 15.000 euro.
Het tafereel werd ten huize van Georges Kern op gejuich onthaald. De 59-jarige Zwitser werd zeven jaar geleden CEO van Breitling, het Zwitserse horlogemerk dat in reclame steevast met hetzelfde beroep uitpakte: dat van stoere piloot. Kern, al 25 jaar wielergek, wist precies hoe hij zijn horloges wilde herpositioneren: minder snob, meer vrouw. Volgens Belgisch CEO Bertrand Hertoghe past Lotte Kopecky perfect in dat plaatje. “Ik heb Lotte ontmoet. Dat ze nummer één van de wereld is, is mooi. Maar ze is ook een fijne, dynamische jonge vrouw.” Hertoghe zegt dat hij geen zak geld op tafel heeft gegooid. Kopecky kreeg een horloge, in ruil hoeft ze niet zo gek veel te doen. “We gaan geen reclamecampagne met haar doen. Dat ze het horloge droeg op het podium van Parijs-Roubaix, vinden we al geweldig. Dit najaar openen we een nieuwe winkel in Brussel, dan komt ze langs. Af en toe gaan we een evenement doen. Dat komt zij spreken voor een beperkt publiek van vooral jonge vrouwen, wellicht.”
“Dat ze nummer één van de wereld is, is mooi. Maar ze is ook een fijne, dynamische jonge vrouw”
Bertrand Hertoghe, Belgisch CEO Breitling
Skoda voor Tsjechische roots
Breitling is niet het enige merk dat zijn wagentje aan de Lotte locomotief wil haken. In mei stelt het Belgische merk van nachtkleding Woody een collectie voor in samenwerking met Kopecky en hockyer Alexander Hendrickx. Thuis traint Kopecky al op een ‘smart trainer’ van Garmin, eet ze slaatjes van Foodmaker, drinkt ze proteïnedrankjes van HiPro en staat er een Skoda in de garage. Het automerk, net als Lottes overgrootvader van Tsjechische makelij, bracht een ‘Lotte Kopecky Limited Edition’ voertuig op de markt op honderd exemplaren. Volgens reclamemaker Harry Demey zal die lijst nog langer worden: “Lotte Kopecky is hot. Logisch dat merken in de rij staan. Het is ook logisch dat ze op veel van die voorstellen ingaat. Ze moet haar waarde nù verzilveren, niet over tien jaar.”
Harry Demey vindt het ook niet geheel onlogisch dat een exclusief horlogemerk met Kopecky wil verbreden en vervrouwelijken: “Maar ze zal die horloges niet op de fiets dragen, de naam van het merk staat niet op haar outfit. En om eerlijk te zijn: ik ben een wielerliefhebber, maar dat horloge was me op het podium van Parijs-Roubaix compleet ontgaan. Ik denk dat het horloge vooral in het oog sprong bij de mensen die de rekening hebben betaald.” Die rekening zal Breitling amper gevoeld hebben: het Zwitserse merk zou 4,2 miljard euro waard zijn. Had Kopecky haar huid dan niet wat duurder moeten verkopen? In de reclamewereld valt te vernemen dat haar management nog wat scherper mag onderhandelen: “Als het om sponsoring en reclame gaat, wordt iemand als Lotte onderbetaald.” Reclamemaker Harry Demey wil de deal met Breitling niet overschatten. “Het merk kan ermee aan klantenbinding doen, de impact bij het grote publiek is beperkt. Maar we moeten wel toejuichen dat we Belgische helden hebben die hiervoor gevraagd worden.”
Een heldin is Lotte Kopecky sowieso. Zeker als je weet wie Breitling nog als ambassadeur heeft: acteurs Brad Pitt, Charlize Theron en Adam Driver, Zwitsers ballonvaarder Bertrand Piccard en Noors poolreiziger Inge Solheim. Kopecky is trouwens niet de eerste landgenoot met wie de Zwitsers in zee gaan. Die eer was voor Jasper Stuyven, meteen ook de eerste wielrenner die een deal met Breitling sloot. Ook Stuyvens vrouw Elke Bleyaert is ambassadeur. Zij richtte Les Femmes Flahutes op, een fietsclub voor dames, en is de drijvende kracht achter The Women Peloton.