DSC06717-540×365

Heropstartende brouwerij beloont geduld

ASSE/DILBEEK - In afwachting van de lancering van de Oude Gueuze en de Oude Kriek beloont de heropstartende brouwerij Eylenbosch uit Schepdaal (Dilbeek) bierliefhebbers met een “Patience for Eylenbosch” biertje. Het gerstenat van 5,5 % is verkrijgbaar bij retailpartner Delhaize.

Brouwerij Eylenbosch, gevestigd in Schepdaal bij Dilbeek, was één van de belangrijkste lambiekbrouwerijen uit de vorige eeuw en is een naam die klinkt als een klok. Het is Erik De Keersmaeker, 5de generatie van een brouwersfamilie uit Kobbegem (Asse), die met een paar vrienden en brouwer Klaas Vanderpoorten van Eylenbosch opnieuw één van de parels van het Belgische bierpatrimonium wil maken.

“Patience for Eylenbosch” 

In afwachting van zijn Oude Gueuze en Oude Kriek brengt brouwerij Eylenbosch een Saison op de markt met de toepasselijke naam “Patience for Eylenbosch”. Dit donkerblond bier heeft een kruidige en ronde smaak met een sterke maar aangename hopbitterheid. Door het lage alcoholpercentage (5,5%) richt het bier zich als dorstlesser op een breed publiek.

Delhaize 

Door de overeenkomst met retailer Delhaize zal “Patience for Eylenbosch” verkrijgbaar zijn in de winkels van Delhaize, goed voor zo’n 300 extra verdeelpunten verspreid over geheel België. “België is en blijft een bierland. Elke week komen er nieuwe bieren op de markt, wat het niet evident maakt om daarin je plaats te veroveren. We zijn dan ook zeer blij dat Delhaize, als toonaangevende retailer, in ons project gelooft”, zegt Erik De Keersmaeker van brouwerij Eylenbosch.

Traditionele methode/authentiek recept 

De traditionele methode en het authentieke recept, maakt dat het productie- en rijpingsproces van de Eylenbosch Oude Kriek 2 jaar is, en dat van Oude Gueuze zelfs 3 jaar.  Brouwerij Eylenbosch is opnieuw lambiek beginnen brouwen in het seizoen 2018-2019, en in juni 2020 zijn de eerste flessen kriekenlambiek gebotteld. De Eylenbosch Oude Kriek zal dus klaar zijn in december 2020.

Horeca 

Parallel met het traject in de retail gaat brouwerij Eylenbosch de focus ook leggen op de horeca van zodra dit terug mogelijk is. “We willen meer in horecazaken aanwezig zijn zodat meer mensen de gelegenheid krijgen om onze bieren – in eerste instantie “Patience for Eylenbosch” – te proeven. Een referentie zijn in de betere horecazaak is absoluut ons streven, en we zijn dan ook een assortiment van bieren aan het ontwikkelen met in de pijplijn een Pale Ale Speciale en een Special Blond”, besluit De Keersmaeker.

Eylenbosch 

Brouwerij Eylenbosch, opgericht in 1886 door Emile Eylenbosch in Schepdaal, groeide tegen de Expo ’58 uit tot één van de leidinggevende brouwerijen in Brabant en België, gerund door de families Eylenbosch en daarna Valkeniers. In de tweede helft van de 20ste eeuw verloren de lambiekbieren hun populariteit ten voordele van de industriële pils, en ging Eylenbosch teloor. Toen de productie begin jaren ’90 werd stopgezet was Eylenbosch eigendom van Mort Subite/Alken Maes. Bij de sluiting kwamen de gebouwen in handen van de familie De Keersmaeker. Erik De Keersmaeker was 30 jaar werkzaam bij voedingsbedrijven als Mars en Kraft Foods, en als commercieel directeur bij Disney.