De raad van bestuur van de NMBS heeft eind maart het vervoersplan 2023-2026 goedgekeurd. De spoorwegmaatschappij wil 7,4 procent meer kilometers rijden tegen 2026. Dat komt overeen met meer dan 2.000 treinen extra per week. De nadruk ligt op extra aanbod rond de grote steden en op betere verbindingen in het weekend.
De NMBS is intussen het globale vervoersplan meer in detail aan het voorstellen per provincie. Vrijdag was Vlaams-Brabant aan de beurt. Eind dit jaar is er een eerste nieuwigheid, met de start van een nieuwe IC-verbinding vanuit Leuven richting Charleroi-Centraal, die ook stopt in Fleurus. In dat station wordt een vlotte overstap beloofd om per bus de luchthaven van Charleroi te bereiken.
De grote weekendveranderingen zijn gepland voor december 2024. Zo zal er vanaf dan tijdens de weekends een tweede IC-trein rijden per uur tussen Luik, Leuven en Brussel, en er komt ook een tweede IC-trein per uur tussen Leuven en Antwerpen.
Meer S-treinen
Nog vanaf december 2024 zullen er op vrijdag- en zaterdagavond extra late S-treinen – tot na 1 uur ’s nachts – worden ingezet vanuit Brussel en Antwerpen. Zo zal je vanuit Brussel onder meer Leuven, Diegem, Vilvoorde, Halle, Liedekerke en Linkebeek kunnen bereiken, en vanuit Antwerpen onder andere Vilvoorde en Leuven. In juni en december 2025 zijn er nog uitbreidingen gepland van een aantal S-verbindingen, zowel op weekdagen als in het weekend.
De plannen moeten nog groen licht krijgen van de ministerraad en de uitvoering is ook afhankelijk van aanwervingen en leveringen van materiaal, zegt de NMBS.