vr-bril

Haystack introduceert VR-brillen voor geur- en smaaktests

vr-brilDe geur- en smaaktests van het Leuvense marktonderzoeksbureau Haystack gebeuren voortaan ook met virtual reality-brillen. Het bureau gebruikt de technologie om proefpersonen onder te dompelen in een realistische omgeving, zonder dat ze zich moeten verplaatsen. “De context is belangrijk, zeker bij geur- en smaaktests. De kans dat de proefpersonen het ook in het echte leven lekker vinden, wordt dubbel zo groot”, zegt Haystack-oprichter Ludovic Depoortere.

De VR-brillen doken voor het eerst op in de wereld van gaming maar vinden nu snel hun weg naar andere sectoren. Haystack past sinds kort VR toe voor geur- en smaaktests. Vooraleer een bier- of koffieproducent een nieuwe smaak op de markt brengt, legt hij die voor aan een panel smaaktesters. Ook automerken denken goed na over de geur die in hun wagens hangt. Voor dat soort van tests kloppen bedrijven aan bij Haystack, dat over een uitgebreid panel van professionele proefpersonen beschikt.

Omdat die tests doorgaans plaatsvinden in een lab maken de VR-brillen een belangrijk verschil. Wie door de bril kijkt, ziet op het scherm een levensechte omgeving die meebeweegt met je eigen bewegingen. Het stelt Haystack in staat om de smaaktesters hun koffie of hun pintje te laten proeven in een virtueel café.

“Welke geur ruikt lekker in je favoriete kledingzaak of achter het stuur van je nieuwe wagen? Die vraag kan je veel beter beoordelen als je je echt in de winkel of in de auto waant. Dankzij de VR-bril kunnen we die context oproepen in ons lab”, zegt Ludovic Depoortere, oprichter van Haystack.

Om de context tot leven te wekken ontwikkelde Haystack software die zich integreert met de beelden van een camera van 360 graden. Daardoor kunnen de proefpersonen niet alleen rondkijken in de virtuele omgeving, de software projecteert ook meerkeuzevragen in het beeld. De technologie registreert op welk antwoord de ogen zich focussen.

“Voor de smaaktest van een pintje roepen we de omgeving van een café op, voor een nieuwe koffiemengeling maakt het een groot verschil of je je ‘s namiddags in een koffiebar of ‘s ochtends aan je keukentafel waant. Dankzij de software kunnen ze in die virtuele ruimte ook meteen de vragen beantwoorden.”