Vijf jonge merken nemen het begin december tegen elkaar voor de titel van ‘Belgium’s New Brand of the Year 2018′. Het Grimbergse bedrijf Trooper is een van de kanshebbers.
Een sterk merk is goud waard. Met Belgium’s New Brand of the Year willen de organisatoren, de Belgian Association of Marketing en de kranten De Tijd en L’Echo, net die meerwaarde onderstrepen. Tegelijk willen ze door de communicatie eromheen de maatschappelijke perceptie laten groeien voor ‘onze eigen’ merken. Merken met minder dan vijf jaar op de teller en die in België ontstaan zijn, maken kans op de award “Belgium’s New Brand of the Year 2018”. Vijf finalisten strijden tijdens het Marketing Congres van 6 en 7 december in Brussel Expo om de award. De merken worden beoordeeld op basis van vier criteria: brand value, brand appearance, brand experience en brand result. Het evenement is aan zijn vierde editie toe.
Trooper
Kandidaten voor dit jaar zijn burgerketen Manhattn’s uit Brussel, Wooclap uit Etterbeek, een platform dat interactie met studenten tijdens lessen stimuleert, en het Brusselse Dirivity, dat via software en hardware het rijgedrag van chauffeurs van interne transportmiddelen in kaart brengt. Ook Gemini, een Antwerpse producent van armbanden en telefooncovers voor mannen, staat op de shortlist. Als laatste in het rijtje is er het Grimbergse Trooper, dat verenigingen wil helpen hun dromen te realiseren (aankoop kampmateriaal,..) Daar zijn centen voor nodig en die kunnen ze cashen door producten online aan te kopen bij partners van Trooper. Bij elke aankoop krijgen de verenigingen en hun aanhang, “Troopers” genaamd, een commissie van gemiddeld 5 procent. Intussen hebben bijna 3.000 verenigingen ingetekend op het systeem. Volgens Trooper hebben die samen bijna 90.000 aankopen verricht, goed voor een commissie van bijna 300.000 euro.
Spott
Vorig jaar won tv-herkenningsdienst Spott het pleit tijdens de “Belgium’s New Brand of the Year 2017”.