IMG_8907

Goederenkade industriezone Hambos ingehuldigd

Langs het kanaal Leuven-Dijle, ter hoogte van de industriezone Hambos in Tildonk (Haacht), is donderdag de nieuwe los-en laadkade voor goederen ingehuldigd. Het project, ter waarde van ongeveer 878.000 euro, is een publiek-private samenwerking van de Vlaamse Waterweg en het bedrijf Hambos Logistics (Groep André Celis). 

De kade, met een lengte van 132m, moet bijdragen tot een betere ontsluiting van de industriezone Hambos en de modal shift van het klassieke wegvervoer naar de waterweg verhogen. Met de investeringen in het nieuwe distributiecentrum in Hambos zet de Groep André Celis in op de bestendiging van de intussen 220 arbeidsplaatsen van de groep en het maximaal gebruik van de waterweg voor de distributie van bouwmaterialen.

Belangrijk project 

“Voor ons bedrijf is dit een erg belangrijk project”, aldus Nick Celis van de Groep André Celis. “Al jaren proberen we onze logistiek op een ecologisch vriendelijke manier te doen. Door alles te concentreren in Tildonk kunnen we daarmee van start gaan.” De kade kostte ongeveer 878.000 euro, waarvan 700.000 werd betaald door de Vlaamse overheid, Hambos Logistics legde 178.000 euro op tafel. (Lees meer onder foto’s)

Modal shift 

“We investeren volop in alternatieven voor de vrachtwagen”, aldus minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) die donderdag afzakte naar Tildonk voor de inhuldiging van de kade. “Zo willen we nog meer bedrijfsleiders verleiden om de file op de weg te ruilen voor de filevrije waterweg. Daar heeft iedereen belang bij, want elke vracht die over het water kan gaan, moet niet meer over de weg.” Concreet plant de Groep André Celis jaarlijks minstens 90.000 ton watergebonden trafiek te kunnen realiseren, een belangrijk en positief engagement in tijden van toenemende mobiliteits-en milieudruk. Omgerekend gaat het over 4.500 vrachtwagenritten die jaarlijks van de weg worden gehaald.

Tweede brug en ontsluitingsweg  

Voorts zijn de werken aan de tweede Kruineikebrug over het kanaal opnieuw opgestart. Deze brug moet het lokale wandel-en fietsverkeer scheiden van het wegverkeer. Momenteel wordt ook het aanbestedingsdossier voor de nieuwe ontsluitingsweg tussen de nieuwe brug en de N26 in Herent voorbereid. De aanleg van de wegenis is voorzien in de periode 2020-2021.