Zijn taak was om Rodania in ons land te introduceren en de Belgen warm te maken voor het horlogemerk. Maar dat was gemakkelijker gezegd dan gedaan, want geld voor reclame was er amper. “Dus moest ik op zoek naar een goedkope manier om onze naam bekend te maken. Ik belde organisatoren van lokale koersen en beloofde voor animo te zorgen met een wagen. Ik reed achter de renners aan, speelde muziek en zei nu en dan iets door de micro over Rodania”, vertelde Aebi twee jaar geleden nog bij Het Nieuwsblad.
Wens in vervulling
Maar de reclamestunt was niet het succes waar Manfred Aebi op gehoopt had. De mensen begrepen namelijk niets van wat hij door de micro zei, aangezien hij aan 60 kilometer per uur door de straten reed. Hij had dus iets korts en herkenbaars nodig. Het was Beethoven die hem inspireerde met zijn 5de symfonie. En zo ontstond het deuntje “Ro-da-ni-aaaa”.
Terug naar de koers
Na de overname in 2018 werd er beslist dat Rodania niet meer mee zou rijden in de koers, tot grote teleurstelling van Aebi. Hij bleef hopen op een terugkeer van het deuntje. En die wens kwam onlangs in vervulling: in februari dit jaar werd aangekondigd dat Rodania zou terugkeren naar de koers. Vorig jaar werd het merk Rodania overgenomen door de Zwitserse industrieel uit de horlogebranche Christian Frommherz, Gewezen Montebi-medewerker Jan Ausloos en Patrick Gelder, eigenaar van Gtime en toekomstige verdeler van het merk voor de Benelux en Frankrijk. De maatschappij wordt geïnstalleerd in Overijse en in het Zwitserse Wallbach.