bakkerij

Geen vlaaien of fruittaarten meer tijdens de week: bakkerij zet koeltoog voortaan drie dagen uit om te besparen

REGIO - Bakkerij Het Brood, met vestigingen op verschillende plekken in de regio, neemt maatregelen om het energieverbruik te drukken. En dat is nodig want de kosten zijn maar liefst verviervoudigd. En bovendien is het koopgedrag van de klant sinds de crisis veranderd. “We gaan onze koeltogen drie dagen tijdens de week extra uitzetten”, zegt uitbaatster Els Vanderveken.

Bakkerij het Brood heeft vestigingen in Heverlee, Landen, Lubbeek, Linter, Bost, Kessel-Lo en Glabbeek. In elk van die winkels, behalve in Heverlee, zal op woensdag, donderdag en vrijdag voortaan nog alleen droog gebak zoals cakes, frangipane en mattentaartjes liggen. Alles met slagroom, dat in de koeltogen moet liggen, kan alleen nog op bestelling. Eclairs en crèmekoeken zullen ook nog voorverpakt in de toog liggen waarin de charcuterie en drank in bewaard wordt. Maar de grote koeltoog wordt drie dagen extra uitgezet.

“Wij hebben versheid altijd heel erg belangrijk gevonden en gooien dus ook ’s avonds alles weg”, vertelt uitbaatster Els Vanderveken. “Maar omdat het koopgedrag van de mensen enorm veranderd is door de crisis, merken we dat er nog weinig impulsaankopen van patisserie gedaan worden en moeten we dus ook veel weggooien. Als je weet dat onze hoofdgrondstoffen gemiddeld maal twee of maal drie in aankoopprijs zijn gegaan, dan is nu iets weggooien zeer kostelijk. Het is ook gewoon verspilling van voedsel. Daarnaast zijn de energieprijzen ook enorm de hoogte in geschoten. Als je weet dat we voordien 20.000 euro per maand betaalden aan energie over alle vestigingen, dan is dat nu 80.000 euro geworden. Daarom dat we op zoek zijn gegaan naar besparingen en dit is er een van.”

Niet in de steek laten

Els heeft momenteel nog niet veel zicht op het verschil dat deze maatregel zal maken. “Maar we hopen hierdoor wel dat de energiekost zal dalen, en door minder weg te gooien, is het ook sowieso een besparing. Zoals we nu kunnen zien, zal het verbruik ongeveer met 200 kWh per week dalen in de winkels.” Els hoopt dat de klanten begrip zullen hebben voor de maatregel. “Zoals we het nu horen, is dat wel het geval. Ook omdat de klanten standaard al niet veel patisserie meer kochten op weekdagen. En ze kunnen nog steeds bestellen als ze dit willen. Dus het is niet dat we onze klanten in de steek laten.”

Het is niet uitgesloten dat er bij Het Brood nog maatregelen zullen volgen. “We zijn constant aan het bekijken wat we kunnen doen om zo efficiënt en energiezuinig mogelijk te werk te gaan. Zo hebben we een bestelling voor zonnepanelen op onze bakkerij geplaatst en zijn we ons ook aan het informeren bij een bedrijf voor een biovergister. Als we ‘groen’ en efficiënt kunnen combineren, is dat alleen maar positief.”