De Frietist is een frituur die inzet op het online bestellen. Klanten kunnen vervolgens hun bestellingen afhalen, of die kunnen ook geleverd worden. Vorig jaar besloot uitbater Sven Broeckx (43) nog om zijn frituur naar de overkant van de straat te verhuizen, en bijna exact een jaar later voert de zaakvoerder dus opnieuw een opvallende wijziging door binnen de werking van zijn zaak.
“Je kan stellen dat we een tweede zaak openen naast De Frietist, genaamd Be Friet”, zegt Sven. “Bij Be Friet zullen we enkel producten van de zogeheten B-merken aanbieden. Be Friet gaat op zoek naar de beste aankoopprijzen van snacks en sauzen, waardoor het menu ook zal variëren en de prijs lager blijft. De frieten blijven wel hetzelfde als bij De Frietist, maar er is wel maar één grootte.”
Weinig moeite
De wijziging kost voor Sven weinig moeite. “We hoeven daarvoor zelfs geen extra personeel in te huren”, klinkt het. “Ik wilde niet alle producten in mijn frituur vervangen door goedkopere exemplaren, en via Be Friet lukt dat dus wel. Waarom we dit doen? De A-merkproducten zijn twintig procent duurder, maar zijn absoluut niet twintig procent lekkerder dan die van de B-merken die maar een stijging van zeven procent kenden. Als we onze prijzen bij De Frietist gelijk zouden moeten schakelen aan de aankoopprijzen, hebben we geen klanten meer. Daarom is Be Friet een mooi alternatief zodat iedereen toch ook wat goedkoper aan frietjes kan geraken. Ik denk dat de snacks van Be Friet gemiddeld zo’n twintig procent goedkoper zijn dan de snacks van de A-merken, en soms proef je het verschil niet.”
Al wordt er wel gehoopt dat Be Friet binnenkort niet meer nodig is. “Maar dan moeten eerst wel de prijzen zakken. Aan het concept van De Frietist sleutelen we niet, dus geen zorgen voor wie nog steeds voor een uitgebreid assortiment en meer kwaliteit wil gaan”, besluit Sven.