Fraudeurs internetbankieren richten hun pijlen op bedrijven

keyboard-279667_640In het derde kwartaal van 2015 vonden 43 fraudegevallen via internetbankieren plaats, dat blijkt uit de cijfers van Febelfin. Dit ligt in lijn met het lage aantal fraudegevallen tijdens de eerste twee kwartalen van dit jaar. Blijkt dat fraudeurs wel meer de weg naar ondernemingen vinden

Om hun slachtoffers te misleiden, beroepen fraudeurs zich op nieuwe fraudetechnieken. Zo gebruiken ze niet enkel valse e-mails maar ook sms-berichten om aan phishing te doen. Of ze trachten rechtstreeks de bankkaart van de consument en de bijhorende pincode te bemachtigen. Belangrijk is echter dat een bank nooit vraagt naar de pincode van een bankkaart of vraagt om een bankkaart op te sturen.

Fraudeurs richten zich op bedrijven en dit via zogeheten malware. Malware is kwaadaardige software die er ongevraagd en onopgemerkt in slaagt om zich op de computer van een gebruiker te installeren, meestal door het openen van een “besmette” bijlage bij een e-mail of door het klikken op een link. Malware beïnvloedt normale computerprocessen, zo wordt informatie gestolen of kunnen fraudeurs geld van een rekening halen.

Febelfin roept dan ook niet allen particulieren, maar ook bedrijven op om waakzaam te blijven: ga niet in op verdachte e-mails, sms’jes of ongewone telefoonverzoeken die vragen naar je persoonlijke bancaire gegevens en codes, en voer je aanmeldgegevens voor internetbankieren enkel in voor acties die je zelf hebt gevraagd.

“Het aantal fraudegevallen via internetbankieren is de laatste kwartalen gevoelig gedaald”, zegt gedelegeerd bestuurder Michel Vermaerke van Febelfin. “Dit is te danken aan de inzet van alle betrokkenen op het terrein: de banken, de consumenten, politie en justitie die voor enkele significante arrestaties en vervolgingen hebben gezorgd. Toch blijft waakzaamheid geboden. Malafide personen blijven hun fraudetechnieken verfijnen. Ook zullen zij zich steeds op de zwakste schakel richten. Daarom raden wij iedereen aan om alert te blijven en de nodige voorzichtigheid aan boord te leggen. Vergelijk het met je eigen huis: ook daar laat je de sleutel niet in het slot zitten.”