d17f5a4a-17ee-11e9-967c-0bc51c450548_web_scale_0.2132049_0.2132049__ Xavier Piesvaux: ‘Delhaize blijft het leidend merk.’ Foto: Bart Dewaele

Franchiseringsplan leidt tot minder jobs op hoofdkantoor Delhaize

ASSE - De directie van Delhaize bevestigt dinsdagochtend in een persbericht dat ze de 128 supermarkten die ze nu nog in eigen beheer heeft, in franchise wil laten uitbaten. Dat zou geen impact hebben op de tewerkstelling in de winkels, maar op het hoofdkantoor zullen er wel banen verdwijnen, zegt de directie.

Over hoeveel banen het gaat, wordt niet gepreciseerd. “Op het hoofdkantoor zal de geleidelijke transitie van eigen supermarkten naar aangesloten winkels resulteren in de geleidelijke vermindering van het aantal posities”, zo staat in het persbericht. “Het aantal vertrekken zal tot een minimum beperkt worden.”

LEES OOK. Dinsdag ondernemingsraad bij Delhaize over “toekomstperspectieven”

In de winkels zouden er niet meteen gevolgen zijn. “Alle medewerkers van de betrokken supermarkten behouden hun tewerkstelling en maken mee de overstap. Ze behouden daarbij ook hun huidige loon- en arbeidsvoorwaarden”, stelt de Delhaize-directie.

Delhaize heeft ruim 750 winkels in België, waarvan er nu al 636 uitgebaat worden door zelfstandige ondernemers (AD, Proxy, Shop & Go). Die winkels zagen hun marktaandeel de voorbije jaren gestaag stijgen, zo staat in het persbericht. De winkels zijn wendbaarder “dankzij hun sterke lokale verankering en de flexibiliteit in hun operaties”. De winkels in eigen beheer daarentegen, zagen in dezelfde periode hun winstgevendheid en marktaandeel dalen, “ondanks de vele initiatieven en investeringen”.

Delhaize voegt nog toe dat het zal blijven investeren in de eigen logistiek “om zo een optimale dienstverlening te verzekeren aan het volledige winkelnetwerk”.

Enige optie

“Om verder te kunnen investeren in de toekomst van Delhaize, moeten we ons model aanpassen”, wordt Delhaize-topman Xavier Piesvaux geciteerd in het persbericht. “Ik begrijp ten volle dat deze aankondiging voor de nodige emoties kan zorgen, maar ik ben ervan overtuigd dat dit groeiplan de enige optie is om een duurzame toekomst te garanderen voor ons bedrijf, onze winkels, onze partners en onze medewerkers.”