Vlaanderen heeft een bloeiende creatieve sector zowel op creatief als op economisch vlak. De economische impact van de sector wordt sinds 2010 om de twee jaar door het kenniscentrum van Flanders DC berekend. Vandaag werd de nieuwste studie voorgesteld. Zestien procent van de omzet in de sector wordt gerealiseerd in Vlaams-Brabant.
“De creatieve en culturele sectoren in Vlaanderen zijn goed voor 2,7% van het BBP”, zegt Jan Seurinck, communicatiemanager Flanders DC. “Samen vertegenwoordigen ze een waarde van 7,2 miljard euro. De creatieve industrie telt 53.477 zelfstandigen, dat is 12,9 procent van alle zelfstandigen in Vlaanderen, en 69.983 werknemers.”
“We zien een opmerkelijke verschuiving in de cijfers tussen de eerste studie van 2011 en deze uit 2016. Waar het tijdens de vorige impactstudie in2013 nog luidde dat de crisis er voor zorgde dat minder omzet onder meer spelers verdeeld moest worden, geldt nu dat meer opbrengsten worden verdeeld onder minder werkgevers en werknemers. Het aantal zelfstandigen binnen de sector is wel toegenomen. Deze uitspraken moeten echter met enige voorzichtigheid behandeld worden, want niet in elke sector spelen zich dezelfde tendensen af.”
Binnen de cluster kunsten en erfgoed (beeldende kunsten, podiumkunsten, muziek en cultureel erfgoed) is een duidelijke stijging in het aantal zelfstandigen merkbaar. Op het gebied van het aantal werknemers en werkgevers is er echter een lichte daling merkbaar. Vooral de muzieksector deelt in de klappen met een verdere daling in toegevoegde waarde.
De cluster media en entertainment kent een daling op het vlak van het aantal werkgevers en werknemers, vooral in de sectoren van de audiovisuele kunsten en de geschreven media – pers. Het aantal zelfstandigen in deze cluster stijgt met twee procent en ook de totale omzet en toegevoegde waarde maakt een soortgelijke stijging door.
Ook in de cluster creatief zakelijke dienstverlening (architectuur, design, mode en reclame & communicatie) is het beeld gemengd: het aantal werknemers en werkgevers daalt en het aantal zelfstandigen, de omzet en toegevoegde waarde stijgen op hun beurt. Vooral de designsector doet het goed. De reclame- en communicatiesector maakt dan weer een moeilijke periode door met dalingen in het aantal werkgevers, werknemers en de omzet.
“Het onderzoek toont het belang van de creatieve sector in Vlaanderen vandaag aan”, zegt Pascal Cools (foto), algemeen directeur van Flanders DC: “Dat de sector ondanks de crisis heel goed standhoudt en er op sommige vlakken zelfs op vooruitgaat toont aan dat deze sector een versterkende factor voor de regionale economie is.”