Fietser waant zich in auto met slimme helm

fietshelmku1Studenten doen steeds vaker en sneller hun eerste stapjes als ondernemer (van morgen). Dat bewijzen masters in de industriële wetenschappen van de KU leuven met de ontwikkeling van een slimme fietshelm. Daarmee waant de fietser zich in een auto.

In het kader van het project projectlab master ontwikkelden de studenten elektronica-ict (industrieel ingenieur) aan de KU Leuven een fietshelm die slim wil zijn op twee terreinen. De helm moet de zichtbaarheid van de fietser verhogen én de stabiliteit van het rijden bevorderen doordat beide handen aan het stuur blijven.

“Zichtbaarheid is een must op onze drukke verkeerswegen. Auto’s en bromfietsen zijn uitgerust met stoplichten en richtingsaanwijzers, maar de fietser blijft op dat vlak in de kou staan”, zeggen Jim Depoorter en Thijs Vermeersch, die de innovatieve helm bedachten.

De fietshelm werd uitgerust met een achterlicht en de heldere leds functioneren als stoplicht en richtingsaanwijzers. Het uitsteken van de hand wordt vervangen door de richtingaanwijzers van de helm. Via een bediening aan het stuur worden die aangezet. Zo kan de fietser zijn intentie aangeven om naar links of naar rechts af te slaan. Beide handen blijven daarbij netjes aan het stuur. Het stoplicht wordt aangestuurd door de rotatiesnelheid van het fietswiel. Wanneer dat vertraagt, wordt het stoplicht aangezet. Bij stilstand knipperen de rode leds.

Binnen de helm is een sensor aanwezig die vallen detecteert en een sms kan uitsturen bij een incident. De achterzijde van de fiets is uitgerust met een camera, gericht op het achterliggende verkeer en automatische detectie van naderende voertuigen. Naast detectie worden ook de afstand en snelheid van het voertuig ingeschat. Op basis van die gegevens worden de leds volgens een bepaald patroon aangestuurd.

“De bestuurder van het voertuig wordt er attent op gemaakt dat hij een fietser nadert en geeft hem een indicatie van de afstand tot de fietser. De knipperfrequentie van de leds verhoogt naarmate de bestuurder dichterbij komt. De fietser wordt op de hoogte gebracht via een visualisatie op het stuur.”