De lancering van dining for Brussels is een onverwacht groot succes, vooral op de sociale media. De campagne werd bedacht door Famous, een reclamebureau uit Groot-Bijgaarden (Dilbeek). Het is een oproep om massaal in de Brusselse restaurants te gaan eten omdat die het na de aanslagen zwaar te verduren kregen.
Wie op restaurant gaat in Brussel kan na het nuttigen van de maaltijd op de sociale media een foto delen van een leeg bord met bestek in de vorm van een vredesteken. De campagne slaat aan en werd opgepikt door enkele media.
Famous heeft al duizenden tweets en berichten op Facebook uitgelokt met de actie. Die leidden dan weer tot massale reacties, eigen aan de vluchtige sociale media. “Vandaag de dag kan je de teller daarvan gemakkelijk vaststellen”, zegt Marc Fauconnier, ceo van Famous. “We zitten al aan drie miljoen impressies. Dat komt overeen met het bereik van enkele tv-spots. Dit overtreft onze verwachtingen.”
Succes op de sociale media is één aspect. De effectieve stap naar een restaurant is een andere zaak. “Het is niet omdat mensen zich achter de campagne scharen dat ze ook daadwerkelijk op restaurantbezoek gaan”, zeggen de uitbaters. Maar ze stellen wel een voorzichtige eerste heropleving vast.
Famous heeft een vijftigtal klanten, waaronder De Lijn en sinds een half jaar ook de NBMS.