Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad maar er is dan toch een toekomst voor outletketen Cameleon, het label dat eind vorig jaar failliet ging. De doorstart kan plaatsvinden mede dankzij de hulp van het personeel dat in het kapitaal van de onderneming stapt door in te tekenen op een kapitaalsverhoging.
Management
Famous Clothes, het bedrijf achter Cameleon, werd in november 2020 failliet verklaard. In de outletwinkels in Genval en Sint-Lambrechts-Woluwe werkten toen nog 110 mensen. Van hen zijn er 46 nu in het kapitaal van het bedrijf gestapt, goed voor een gezamenlijk belang van 7 procent. De rest van de aandelen zit bij het management van Cameleon.
Stemrechten
De personeelsleden krijgen ook 24 procent van de stemrechten, zodat ze inspraak hebben in het toekomstbeleid van de onderneming. “Opmerkelijk is dat iedereen die dat wilde, bijvoorbeeld ook de medewerkers aan de kassa, aan de kapitaalsverhoging konden deelnemen”, zegt een van de initiatiefnemers Thibaut Dehem. Alles samen werd door het personeel 23.000 euro in het bedrijf gestopt. Twee personeelsvertegenwoordigers krijgen een zitje in de raad van bestuur, die uit vijf leden bestaat.
Rengo
De operatie nam ongeveer negen maanden in beslag. Op 14 oktober was de kapitaalsverhoging rond. De outletwinkelketen maakt nu een doorstart: de twee vestigingen van Cameleon in Genval en Sint-Lambrechts-Woluwe blijven bestaan en daarnaast wordt er in Woluwe een nieuw winkelconcept toegevoegd, onder de naam ‘Rengo’. Dat omvat de verkoop van vintage meubelen, decoratie, boeken, planten en een restaurant: Hanoi Station.
Ecologisch/circulair/lokaal
“Het bedrijf is er financieel gezond aan toe”, klinkt het in een persbericht. Er werken nu zo’n 80 mensen, van wie een 60-tal overkomen uit de oude structuur. Het bedrijf wil zich in de toekomst nog meer richten op ecologische, lokale en circulaire economie, waarbij de vestiging in Woluwe zal fungeren als uitvalsbasis om nieuwe segmenten te testen of evenementen te organiseren.
Bron: Belga.