Startups.be en het Agentschap Innoveren en Ondernemen lanceerden maandag in Leuven de sensibiliseringcampagne Failing Forward. Die moet Vlamingen overtuigen dat mislukkingen en het maken van fouten een essentieel leerproces zijn dat ondernemers moeten doormaken om uiteindelijk succesvol te worden. Beide instanties willen op die manier de schrik wegnemen om als ondernemer te falen.
De kernboodschap van de campagne is dat je niet kan ondernemen zonder af en toe eens flink met het hoofd tegen de muur te lopen. Een mislukking maakt je net sterker, omdat mensen nu eenmaal leren uit hun fouten.
“De schrik om te falen houdt heel wat mensen tegen om te ondernemen. We moeten die drempels wegnemen. Dat falen is er wel maar je kan het overwinnen en het nadien beter doen”, zegt Bernard De Potter van het Agentschap Innoveren en Ondernemen.
Startups.be, dat techondernemers begeleidt, organiseerde de jongste jaren al conferenties over Failing Forward. Met de steun van de Vlaamse overheid wordt nu een bredere campagne op het getouw gezet. Op de website metfalenenopstaan.be getuigen twintig succesvolle Vlamingen over hun mislukkingen. Onder hen Jan Verheyen, Filip Tack en Marieke Vervoort.
Bedoeling is het webplatform geregeld aan te vullen met nieuwe getuigenissen van bekende en minder bekende landgenoten. Vanaf volgend jaar kan iedereen zijn eigen faalverhaal uploaden. Via radio, televisie en kranten worden spots uitgezonden met getuigenissen van Jan Verheyen, Ianka Fleerackers, Geert Noels, Inge Geerdens en Piet Huysentruyt.
Samen met Unizo wordt elke maand in een grote Vlaamse stad een faalfolie georganiseerd met telkens drie getuigenissen. Op 16 november is er in Brussel een nieuwe conferentie.