Yves Pauwels

Evenementensector op de knieën en toch 100.000 tickets verkocht. Hoe kan dat?

BOORTMEERBEEK – Het Heverse TicketGang, actief in de online ticketing-en inschrijvingssystemen, verkocht in juni 100.000 tickets. Hoe kan dat in de wetenschap dat zo goed als alle evenementen zijn afgelast of verplaatst naar een latere datum? 

De evenementensector zit in zwaar weer: de voorbije maanden werden zo goed als alle evenementen afgelast of verplaatst en ook de komende periode zal voor de sector moeilijk blijven. Ook voor TicketGang, actief in de online ticketing- en inschrijvingssystemen, viel de ticketverkoop in april en mei vrijwel terug tot nul.

Geen tijdelijke werkloosheid 

Elk nadeel heb z’n voordeel. Ook voor TicketGang. Geen enkele werknemer werd op tijdelijke werkloosheid geplaatst omdat de organisatoren en gemeenten en steden waar TicketGang mee samenwerkt, heel wat vragen hadden. “Er was nood aan niet minder maar zelfs meer ondersteuning dan anders”, zegt zaakvoerder Yves Pauwels van TicketGang. “Ook de ICT –ontwikkeling binnen het bedrijf schakelde een versnelling hoger. We moesten op korte termijn onze inschrijvingsprocedures aanpassen aan de contactbubbel-protocollen. In een zwembad even snel wat baantjes trekken is voorlopig niet aan de orde. Bezoekers dienen op voorhand online een ticket aan te kopen binnen een tijdsblok.”  De TicketGang oplossing is momenteel in gebruik in de Halve Maan in Diest, het zwembad in Ternat en de provinciale domeinen van Huizingen en Kessel-Lo.

Geen kassaverkoop 

Omwille van hygiëne wordt er afgestapt van ticketverkoop aan de kassa. Er kan enkel nog online geboekt worden met
tijdsblokken om het maximum aantal personen te respecteren. “Ter plaatse maken de organisatoren gebruik van de scanning app om de bezoekers of zwemmers toegang te verlenen. Zo kunnen de zwembaden en domeinen in real time opvolgen hoeveel bezoekers ze verwachten en hoeveel bezoekers er aanwezig zijn”, zegt Pauwels.

Speelpleinwerking/kinderopvang 

Ook op vlak van dag inschrijvingen voor bijvoorbeeld speelpleinwerkingen of kinderopvang zaten de organisatoren met de handen in het haar. “In een tijdsspanne van een week moest er in een bubbel van 50 personen opvang aangeboden worden, maar een kind dat slechts 1 dag komt telt wel als 1 van de 50 en mag op andere dagen niet vervangen worden. Voor vele inschrijvingssystemen was deze manier van werken praktisch niet haalbaar waardoor sommige speelpleinen noodgedwongen afstapten van dag inschrijvingen en overschakelden op weekinschrijvingen”, klinkt het.  TicketGang vond een oplossing waarbij de individuele kinderen in de bubbel bijgehouden worden voor de ganse week. Meer dan 50 gemeenten en steden (1 op 6 in Vlaanderen) gebruikt deze zomer de inschrijvingsmodule van TicketGang voor hun speelpleinen of sportkampen en zomeractiviteiten.

Voorstellingen

Vanaf vandaag mogen ook voorstellingen met publiek hervat worden, maar altijd volgens Covid19-
regels, zoals het respecteren van de social distancing in het publiek en maximaal 200 aanwezigen. De bestaande werking met automatische plaatstoewijzing of met plaatskeuze door de bezoeker werd verfijnd met regels in verband met het voorzien van extra plaats tussen verschillende bezoekersgroepen en het automatisch blokkeren van rijen die niet mogen gebruikt worden. “Om grote groepen aan de ingang te vermijden zal je ook het toegangsmoment tot de zaal kunnen aangeven per bezoekersgroep”, luidt het nog.

Toekomst 

Door al deze schakelmaatregelen zag TicketGang in juni zijn online ticketverkoop pieken naar 100.000 tickets. “We zijn erg fier over dit resultaat, wat een zekerheid biedt voor de toekomst”, besluit Pauwels.