“We starten met 15 laadpunten”, legt projectleider Steven Decat uit. “Naarmate meer bewoners overschakelen naar elektrische voertuigen breiden we uit tot alle 190 parkeerplaatsen van de laadstructuur voorzien zijn.”
Piekbelasting beperken
De laadpalen zijn aangesloten op een gemeenschappelijke elektriciteitsmeter. De stroom ervoor wordt opgewekt via een 50kWp zonnepanelen-installatie op het dak van het Hungaria-gebouw. De energiecoöperatie neemt het energiecontract voor de gemeenschappelijke delen deels over en zal het systeem via slimme sturing beheren zodat de energie die door de zonnepanelen opgewekt wordt, optimaal kan worden ingezet.
“Vooral het beperken van de piekbelasting is de grote uitdaging als we zware en dure investeringen in ons elektriciteitsnet willen beperken”, benadrukt Decat. Het Hungaria-gebouw heeft een piekbelasting van 11kWp, die via slimme sturing van het systeem binnen de perken wordt gehouden.
Samenwerking met studentencoöperatie
De energiecoöperatie werkte voor de ontwikkeling van de computersimulatie voor slimme sturing samen met studentencoöperatie CORE. “We bouwden een model voor de visualisatie van het verbruiksprofiel van laadpalen in combinatie met de zonnepanelen, verschillende types gebruikers, dynamische tarieven, capaciteitstarief en de invloed van slimme sturing”, vertelt CORE-teammanager Andreas Decaluwé. “Het projectvoorstel past perfect binnen de coöperatieve visie en kernwaarden van CORE en biedt ons als net afgestudeerde ingenieurs een mooie praktijkervaring.”