Het pr- en communicatiebureau Sound of C uit Scherpenheuvel stampte het eerste evenement voor toeristische bloggers in ons land uit de grond. “Het was een groot succes”, zegt zaakvoerder Jo Thuys. Meer nog: Bloggers UTD the travel gathering was het begin van wat een jaarlijkse ontmoeting tussen Belgische bloggers en de toeristische sector moet worden.
Het allereerste ontmoetingsmoment tussen Belgische bloggers en de toeristische sector vond plaats in Brussel. Sound of C bracht honderd reis- en lifestylebloggers in contact met veertien toeristische partners. “Vooral Europa was goed vertegenwoordigd, met de toeristische diensten van Spanje, Griekenland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland, Servië, Nedersaksen, Duitsland en Benidorm. Ook Vacansoleil, Aruba en de Seychellen waren present. Er hing een leuke, gemoedelijke sfeer”, stelt Jo Thuys.
Tussen het netwerken door kregen zowel de bloggers als de partners inzichten mee van professionals in het vak. “Bekende bloggers als Keith Jenkins en Corno Van den Berg gaven tips over het professionaliseren van een blog door creatief en uniek te zijn en over een verruiming van het bereik van een blog.”
Het was ook uitkijken naar de resultaten van de bloggersurvey. Daarin polste Sound of C bij de deelnemers naar de kenmerken van hun blog, hun samenwerkingseisen, hun doelen en hun voorkeuren. Interessant om te weten want je struikelt vandaag over de reisblogs.
Reis- en lifestylebloggers zijn vooral vrouwen (meer dan zeventig procent). Iets meer dan de helft van de blogs bestaat nog geen twee jaar. Vier op tien bloggers hopen om ooit geld te kunnen verdienen met hun blog. Dat staat haaks op de kleine achttien procent die momenteel al een budget vraagt voor een blogpost. Drie op vier bloggers is al tevreden met een gratis hotelkamer en dat zegt veel over dit medium.
De grootste groep Belgische blogs telt minder dan 5.000 unieke bezoekers per maand. De favoriete bestemmingen van de bloggers zorgen voor geen enkele verrassing of creativiteit. Ze volgen gewoon de consumentenvoorkeuren. Spanje en Italië zijn de favoriete Europese landen, Londen scoort het best als Europese stad en New York is de topbestemming buiten het Europese continent.