Themabeeld hacking Foto: Getty Images

Eén op twintig bedrijven betaalt losgeld aan hackers

De helft van de Belgische bedrijven kreeg het voorbije jaar met cybercriminaliteit te maken. Maar liefst 5 procent van de bedrijven heeft al losgeld betaald aan hackers om hun 'gegijzelde' data vrij te geven. Dat blijkt uit een bevraging van accountantsorganisatie BDO.

Ransomware is een relatief nieuw fenomeen. Hackers viseren er vaak bedrijven of overheidsinstellingen mee. Wanneer een medewerker nietsvermoedend een ransomvirus opent, worden alle bestanden automatisch versleuteld. Alleen de hackers kunnen de systemen opnieuw vrijgeven, nadat er losgeld is betaald. Doorgaans gebeurt de betaling in de vorm van anonieme cryptomunten zoals bitcoin.

Uit een bevraging van BDO bij 521 bedrijven blijkt dat 5 procent van de bedrijven het afgelopen jaar al losgeld betaalde. Bij bedrijven met 5 tot 50 werknemers gaat het zelfs om 13 procent. Een zeer hoog cijfer, vindt ook Sam Nelen, verantwoordelijk voor cyberveiligheid bij BDO. “We schrikken hier zelf van. Af en toe haalt een grote case de media, maar achter de schermen zijn er nog veel meer bedrijven die geen andere optie zien dan losgeld te betalen.”

Geen garantie

Al is betalen geen goed idee, zo schrijft het Centrum voor Cybersecurity in een brochure. Het agentschap stelt dat betalen geen garantie is om de data terug te krijgen. In sommige gevallen werkt de ontcijferingssoftware niet. Ook wordt het businessmodel van de criminelen zo in stand gehouden. Als je bedrijf getroffen wordt, is het belangrijk om de besmette computer los te koppelen van het netwerk, de politie te contacteren en het systeem te herstellen met een back-up.

Lees ook: Cybersecurity blijft werkpunt voor kmo’s: “Wat bij grote brouwerijen of stadsbesturen kan, gebeurt ook bij kmo’s”

Tot slot blijkt uit de bevraging dat 80 procent van de bedrijven de afgelopen jaren investeerde in cyberveiligheid. Maar opvallend: 20 procent geeft aan daar “geen interesse” in te hebben. “Dat is zorgwekkend. Cybercriminaliteit heeft een verregaande impact op je bedrijf, met bijvoorbeeld omzetverlies tot gevolg”, besluit Nelen.