1 Edouard Gilain. Credit: Zenia Photography.

Edouard Gilain (Babyboom en Dieteo): “We willen voor alle kinderen een derde grootmoeder zijn”

DROGENBOS - Van 22 tot 24 oktober vindt Babyboom plaats in Brussels Expo, dé beurs voor jonge en toekomstige ouders. Edouard Gilain, ex-Microsoft, nam 3 jaar geleden de zaak over en doorliep intussen een intensief consolidatietraject. “We willen voor alle kinderen een derde grootmoeder zijn”, zegt de jonge ondernemer. 

De toch nog jonge snaak Edouard Gilain omschrijft zich als een meertalige Handelsingenieur uit het Pajottenland die via een Erasmusuitwisseling in de VS bijkomende kennis wist te vergaren: “tijdens mijn eerste job als Productiviteitsmanager sales en marketing bij Microsoft voor de Europese markt, werd me verteld dat ik een ondernemersprofiel heb, net als mijn ouders. Na vijf super leerrijke jaren, met veel internationale verplaatsingen, besloot ik in het najaar van 2018 mijn ervaringen bij Microsoft in te zetten voor een eigen bedrijf”, licht Edouard Gilain toe.

 

 

Gezien hij zo min mogelijk risico’s wilde nemen besloot hij een bedrijf over te nemen en verder uit te bouwen: “dat was niet super moeilijk, gezien het aanbod van over te nemen bedrijven groter is dan de vraag. Volgende criteria waren wel belangrijk: ik zocht een betaalbare onderneming met een positieve impact, waarin ik mijn bagage, inzake kmo’s en digitale transformatie, van bij Microsoft zou kunnen implementeren. Uit tien bedrijven heb ik er dan drie geselecteerd. Uiteindelijk ben ik met Babyboom in zee gegaan. Het bedrijf bestaat al sinds 1982, en op dat moment was het echt toe aan een digitale upgrade”, aldus Edouard. Het bedrijf situeerde zich binnen een snel transformerende sector, waaraan hij met zijn knowhow van digitale marketingtools en strategieën toegevoegde waarde kon brengen: “de community van jonge en toekomstige ouders biedt superveel respons en dankbare feedback. Dat  past binnen mijn verwachtingen en maakt het zeer aangenaam werken. Het ergste wat je hier meemaakt is een baby met rode billetjes, bij wijze van spreken. (lacht)”

Vrouwenbastion

Edouard heeft een broer. Geen zus. Dat hij dagelijks functioneert in een vrouwenbastion, 80 procent van de 12 werknemers zijn vrouwen, is voor de man transparant. “Geslacht maakt mij helemaal niets uit. Het is belangrijk dat iedereen die hier werkt achter onze gezamenlijke missie staat en dat de kandidaten de motivatie voor de sector aan de dag leggen. Wel merken we dat de meeste passie voor het vak nog altijd vaak bij het vrouwelijke geslacht ligt, vandaar dat ons team wellicht voornamelijk vrouwelijk blijft. Tot nog toe, welteverstaan. Er werken hier ook drie mannen: een logistieke medewerker, de chauffeur en mezelf. Het DNA van het bedrijf is veel belangrijker dan het geslacht van de medewerkers.”

 

Enkele pijlers van onze activiteiten bestonden al maar waren niet met elkaar verbonden. We hadden heel veel mensen die ons kenden van de samplingzakjes, maar niet van de beurs, of omgekeerd

Edouard Gilain

Missie

Wat is de missie? Gilain: “In ons DNA zit het gepassioneerd begeleiden van toekomstige ouders, van bij de zwangerschap totdat hun kinderen drie jaar zijn. We genereren ook informatiestromen: antwoorden op vragen via content die geschreven wordt door pediaters, gynaecologen en vroedvrouwen. Voorts focussen we op het voorzien van staaltjes en cadeautjes en het uitbouwen van de e-shop met hoogwaardige producten aan interessante prijzen om voor alle jonge ouders een derde grootmoeder te kunnen zijn”, zegt hij.

Babyboom 

Het bedrijf van Edou     ard is opgebouwd rond een vijftal pijlers. De eerste is Babyboom, de beurs die jaarlijks 25.000 bezoekers trekt. Babyboom is het mekka voor jonge ouders en alles wat ermee te maken heeft. Er staan meer dan 120 exposanten. Op 3 tot 4 uur tijd krijg je dan ook alles mee om je voor te bereiden als ouder: er zijn pediaters, workshops, materniteiten, kleine en grote winkels, mogelijkheden om producten uit te testen en te proberen, een echt mommy en daddy bootcamp dus.”

Samplingzakjes

Het verhaal van Babyboom is ontstaan met de samplingzakjes. Zes stuks in totaal: één voor de geboorte, één met de geboorte, en vier tijdens de kinderopvang van de peuters (24+ maanden). Deze worden verspreid via professionele artsen en hulpverstrekkers zoals bijvoorbeeld de gynaecoloog en de apotheek. “Daar zit van alles in: brochures, staaltjes van crèmes, pampers, voeding, cadeautjes zoals een papfles of een gratis pyjama en een gids met stapsgewijze informatie voor de ouders. Tussen 97 en 98 procent van de jonge ouders krijgen zo’n zakje van ons, dat zijn 400.000 samplings per jaar voor gans België. We werken samen met vier geografisch gunstig gepositioneerde maatwerkbedrijven om deze zakjes te vullen. Dat is een bewuste keuze en een sociaal belangrijk verhaal”, zegt de ondernemer.

Ten derde werkt de onderneming rond healthcare. “We hebben een team dat alle vroedvrouwen van materniteiten en de 550 grootste crèches van het land bezoekt om hen informatie te verstrekken. Zij worden veel minder bezocht door bedrijven maar het zijn heel belangrijke influencers, die voortdurend op zoek zijn naar het laatste nieuwe op de babymarkt, de laatste nieuwe snufjes en studies. Ze zijn super belangrijk voor het welzijn van die baby’s en kindjes dus is het belangrijk dat ze op de hoogte zijn van de laatste nieuwe producten, evoluties en studies op de snel veranderende markt. Daarom maken we er een punt van om hen tweemaal per jaar te bezoeken”, vertelt de dertiger.

Digital/social

Om in een snel evoluerende markt je mannetje te staan kan je niet rond het digital en social luik. Alles wat te maken heeft met content marketing, influencercampagnes, database, social mediacampagnes, online coupons, enzovoort. Al die campagnes worden mogelijk gemaakt door onze database. Deze vierde pijler van het bedrijf is super belangrijk om de drie andere pijlers met elkaar te verbinden, de rode draad zeg maar door ons bedrijf”, gaat hij verder.

Online verkoop

En dan is er nog de e-shop, de vijfde pijler van het bedrijf. “Het succes hiervan danken we in grote mate aan de samplingzakjes die we uitdelen. We werken met een abonnementsformule: je betaalt 50 euro per jaar, maar hiervoor geniet je van 10 tot 50 procent korting op alle producten op jaarbasis. Dit hoort bij onze missie om betaalbare producten aan te bieden aan jonge ouders. Daardoor kunnen we een community uitbouwen van mensen die trouw zijn aan ons bedrijf en die door abonnementsgeld kortingen kunnen bekomen”, luidt het nog.

Er is een transitiefase geweest na de vorige leidinggevende van het bedrijf, die wellicht iets meer echt een “baas” was

Edouard Gilain

Dieteo

Binnen moederbedrijf N2COM is ook dochteronderneming Dieteo actief. “Het is een business met een netwerk van 2.500 diëtisten die we ook weer twee keer per jaar bezoeken. Onze gediplomeerde diëtisten/vertegenwoordigers verschaffen informatie en de nieuwste ontwikkelingen in dieetproducten die we klanten willen laten proberen. Het gaat hier ook om een netwerk dat minder wordt bezocht door vertegenwoordigers van grote bedrijven en dat toch ook een belangrijke influencersrol heeft”, klinkt het.

Ik weet dat we on track zitten voor ‘20-‘21, maar ik ben er 100% van overtuigd dat de impact die we hebben belangrijker is dan de omzet die we draaien

Edouard Gilain

Van de afgelopen drie jaar werkte het team er twee aan de consolidatie van de activiteiten. “Enkele pijlers van onze activiteiten bestonden al maar waren niet met elkaar verbonden. We hadden heel veel mensen die ons kenden van de samplingzakjes, maar niet van de beurs, of omgekeerd. Dus die laatste twee jaar hebben we onze media geprofessionaliseerd en geoptimaliseerd, bijvoorbeeld bij de verdeling van de zakjes. Vandaag zijn we super streng  op die verdeling opdat ze daadwerkelijk bij alle mama’s terechtkomen. Die zakjes worden getraceerd tijdens het ganse parcours dat ze afleggen met behulp van een QR-code, gezien de staaltjes die erin zitten toch kostelijk zijn en ook voor het ecologische aspect zou het zonde zijn moesten ze zomaar verloren gaan. Vandaag hebben we de verdeling zodanig geoptimaliseerd dat we weten dat ze terechtkomen bij de klanten. Hiervoor zetten we technologie, branding en communicatie in”, zegt Edouard.

Toekomstvisie 

Na de voltooiing van dat proces is het bedrijf van Edouard klaar om verder door te groeien. “De e-shop kon verder bouwen op deze optimalisatie. In de toekomst willen we onze impact nog meer verhogen door nog meer producten, meer info en meer content aan te bieden. Opdat we een betere derde grootmoeder zijn voor ouders”, vervolgt hij. Gilain’s toekomstvisie is vooral menselijk en ethisch getint: “Wanneer ik 40, 50 of 60 jaar zal zijn, zou ik willen dat onze onderneming zoveel mogelijk alle problemen gaat oplossen die de doelgroep van jonge en toekomstige ouders aanbelangen. Ik zou heel tevreden zijn  als jonge ouders ons dan komen zeggen dat ze alles weten over geboorte en peuters en dat hun materniteitstraject beter, makkelijker en leuker is geweest dankzij ons”, weet de eigenaar.

“Verder hebben we harde roots in België, en deze danken we vooral aan ons netwerk via de materniteiten. Daardoor is onze missie vooral nationaal. We hebben wel een klein aantal klanten in Luxemburg en Frankrijk, maar het vraagt een totaal andere aanpak om die netwerken verder uit te bouwen, we kunnen niet zomaar ons systeem copy-pasten voor het totaal veroveren van een buitenlandse markt en/of cultuur”, aldus Gilain. “Naar de verschillende bevolkingsgroepen in België toe proberen we ons ook zo neutraal en uniform mogelijk op te stellen gezien we aan iedereen service willen bieden ongeacht afkomst of stand. Iemand die minder verdient krijgt bij ons dezelfde service als iemand die veel verdient. We proberen echt alle jonge ouders te bereiken in België.”

Leiderschap

Qua leiderschap is er wel wat veranderd sinds de komst van Edouard: “Er is een transitiefase geweest na de vorige leidinggevende van het bedrijf, die wellicht iets meer echt een “baas” was. Mijn team deelt nu iets actiever in onze gezamenlijke missie dan voorheen, ze weten heel goed waar we samen naar op weg zijn. Als er dan eens iets niet of minder lukt, dan zullen ze zich daardoor telkens eerder vanuit eigen kracht willen bijsturen. De positieve feedback die we krijgen bij het uitdelen van 400.000 zakjes helpt ons ook om onze gedrevenheid en de motivatie hoog te houden. Niet zozeer voor mezelf, eerder voor het gemeenschappelijk doel. Ook andere positieve feedback delen we altijd met elkaar. Ik ben er wel om dat objectief duidelijk te houden, maar zie mezelf toch eerder als een ondersteuner van het team. Vandaag is de structuur van het bedrijf tamelijk horizontaal en dat is een bewuste keuze”, klinkt het nog.

Impact belangrijker dan omzet

Het bedrijf draait ongeveer 2,5 miljoen omzet. Jaarlijks wil Edouard 5 tot 10 procent groeien. “Ik weet dat we on track zitten voor ‘20-‘21, maar ik ben er 100% van overtuigd dat de impact die we hebben belangrijker is dan de omzet die we draaien. Voor mij is het veel belangrijker onze impact te verviervoudigen, dan onze omzet te verdubbelen”, besluit Edouard.