Eandis, een van de grootste beheerders van distributienetwerken voor gas en elektriciteit in België, neemt SAS uit Tervuren in de arm om sneller en meer waardevolle inzichten te krijgen uit hun data.
Met behulp van SAS Visual Analytics en SAS Data Management zal Eandis grote hoeveelheden data uit verschillende bronnen, inclusief SAP, combineren en onderzoeken om de distributie te verbeteren en de EU 2020-objectieven voor efficiëntie te behalen.
Eandis zorgt ervoor dat elektriciteit en natuurlijk gas de privé- en businessklanten efficiënt bereikt, door het onderhoud van distributiesystemen en van aansluitingen van de eindgebruiker op het netwerk. Met verbeterd gegevensbeheer, analytics en self-service visualisering zal Eandis de tijd om beslissingen te nemen, kunnen inkorten van dagen of weken tot slechts enkele uren. Meteen kunnen klanten ook diepere inzichten krijgen.Met een beter inzicht in de energieverbruikpatronen wordt duidelijk waar de energiedistributie minder efficiënt verloopt, zodat Eandis snel problemen kan oplossen of investeringen kan aanbevelen die de grootste efficiëntieverbeteringen op het netwerk opleveren.
“Het energielandschap verandert bliksemsnel en we weten dat een zo efficiënt mogelijke respons een actief beheer van het netwerk vergt”, zegt Jean-Pierre Hollevoet, Director of Network Management bij Eandis. “Analytics zijn onontbeerlijk als je wil veranderen op een manier die waarde oplevert voor onze klanten. Met SAS Visual Analytics kan ik veel meer doen dan inzichten herkennen op een dashboard. Ik kan deze inzichten meteen delen en anderen de kans geven om zinvol aan het besluitvormingsproces deel te nemen.”
Een overkoepelende reden voor het verbeteren van de efficiëntie van het netwerk is de vereiste om de doelstelling van de Europese Unie te behalen: een verbetering van de energie-efficiëntie met 20 procent tegen 2020. Eandis is een van de vele energiebedrijven die het gebruik van analytics, data-integratie en -visualisatie opvoert om deze ambitieuze doelstelling te behalen. Deze technologieën zijn cruciaal om bij te blijven met de nieuwe ‘smart’ technologieën, zoals smart meters en smart grids. Bovendien genereren ze toegevoegde waarde uit de hieruit voortvloeiende gegevensstroom van het ‘Internet of Things’, het steeds uitdijende netwerk van alledaagse voorwerpen die data genereren.
“Smart grid technologieën genereren immens grote gegevensopslagplaatsen, waarin de sleutels zitten tot betere operationele efficiëntie”, zegt Alyssa Farrell, Global Product Marketing Manager van de Energy Practice bij SAS. “Eandis begrijpt dat nieuwe inzichten enkel mogelijk zijn met technologie die deze gegevens niet alleen organiseert, integreert en analyseert, maar ze ook visualiseert op een voor de business-gebruiker zinvolle manier. Met SAS kunnen ze cruciale, recente informatie bezorgen aan consumenten en nutsbedrijven, en zo België en de hele sector helpen om de ambitieuze EU-objectieven te bereiken.”