Bij een onderzoek van Testaankoop bij 56 webshops kregen drie webshops de vermelding ‘afgeraden’. Het merendeel van de webshops was dus in orde. Vandaag hebben drie op de tien ondernemers een webshop. “Maar de markt ligt open en het potentieel is daar”, zegt afgevaardigd bestuurder van Unizo Karel Van Eetvelt. De ondernemersorganisatie is van mening dat je als ondernemer best anticipeert op de trend van de e-commerce. “Wie dat niet doet, blijft achter”, zegt Van Eetvelt. “Maar wie een webshop heeft, of wil opstarten, doet dit best volgens de wettelijke regels”.
Om ondernemers daarin te begeleiden, heeft Unizo het e-commercelabel. Het label bevat begeleiding over de juridische aspecten van hun webshop. Enkel wie aan strenge vereisten voldoet, komt in aanmerking voor het label, die voor de consument als kwaliteitsgarantie fungeert. www.unizo.be/ecommercelabel
Unizo organiseert daarnaast workshops over het opstarten van een webshop, ze biedt eerstelijnsadvies, verstuurt nieuwsbrieven, bracht de adviespocket ‘Ik start met een webshop’ uit en organiseert jaarlijks een e-commercebeurs.
Op 1 oktober organiseert Unizo Brussel en Vlaams-Brabant de workshop “Zaken doen met sociale media”. Die sociale media maken steeds meer deel uit van een succesvolle marketing- en communicatiemix. Deze sessie wordt georganiseerd in Wolvertem, de exacte locatie wordt bekend gemaakt in de tweede helft van augustus.