De Brusselse e-bike producent Cowboy wil nieuwe markten aanboren en haalde daarvoor 10 miljoen euro op. De producent van elektrische fietsen verkocht in eigen land al 1.000 fietsen.
Cowboy richt zich met zijn elektrische fietsen vooral op jonge stadsmensen. Tot nog toe zijn de fietsen in ons land vooral populair in Brussel en Antwerpen. Nu wil Cowboy ook in het buitenland zijn slag slaan. Cowboy wil zowel in Frankrijk, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk marktaandeel veroveren. Voor deze expansie haalde het bedrijf maar liefst 10 miljoen euro op bij onder andere het Amerikaanse durfkapitaalfonds Tiger Global Management. Die investeerde ook al in de mobiele betaaldienstenleverancier Stripe, de Indiase webshop Flipkart en de Zweedse streamingdienst Spotify. Ook Oscar Salazar, medestichter van Uber, investeert mee in Cowboy.
Smartphone-app
Cowboy werd opgericht door de ondernemers Adrien Roose, Karim Slaoui en Tanguy Goretti. Het trio is geen onbekende binnen de ondernemerswereld. Roose en Slaoui waren CEO en COO bij de maaltijdbezorgdienst Take Eat Easy. Goretti richtte mee de Uber-variant Djump op, die in 2015 overgenomen werd. Cowboy wil het verschil maken door onder meer de relatie met de klant. Het bedrijf ontwikkelde een app die tijdens het fietsen dienst doet als dashboard met daarop verschillende statistieken en een gps. Daarnaast tel je voor een fiets van het merk zo’n 1.790 euro neer wat ruim goedkoper is dan de gemiddelde prijs van een elektrische fiets, zo’n 2.200 euro.