Ons land is tijdens het komende Europees Kampioenschap Voetbal in Frankrijk met twaalf bedrijven vertegenwoordigd, zo laat technologiefederatie Agoria weten. Vlaams-Brabant is goed vertegenwoordigd met drie bedrijven. Vooral dan bij het luik van de mediatechnologie, een domein waar Belgische en ook Vlaams-Brabantse bedrijven sinds jaar en dag vaste waarden zijn op grote sportevenementen.
NEP Belgium, het vroegere Outside Broadcast, uit Rotselaar verzorgt voor de UEFA de technische dienstverlening voor de TV-uitzendingen van alle wedstrijden die in de stadions van Lille en Lens plaatsvinden. NEP Belgium is ter plaatse met vier grote regiewagens, een honderdtal camera’s en een crew van ongeveer 55 mensen.
Andere bedrijven die werden gevraagd aan de verslaggeving zijn EVS (vertraagde beelden technologie/Fan Experience) uit Seraring, Deltacast (grafische visualisatie) uit Ans, WNM (ter beschikkingstelling Sound Engineers voor broadcast International feed in zes stadions) uit Seraing.
Ook voor de fanzones bieden Vlaams-Brabantse technologiebedrijven uitstekende oplossingen. Zo verzorgt het bedrijf PRG uit Tildonk, naast de hospitalitytechnologie voor verschillende stadions, ook de ‘public viewing’ faciliteiten voor de grootste fanzone ‘Champ de Mars Tour Eiffel’ in Parijs.
Stageco uit Tildonk staat dan weer in voor de ondersteunende schermstructuur.
Andere Belgische bedrijven die actief zijn binnen de fanzones zijn Wollux (Event Flags, Tifo’s,…) uit Moeskroen en Super Color (media campagnes voor de Event Sponsors) uit Merelbeke.
Voor de structurele en technische revisie van de stadions van Lyon en Nice werd beroep gedaan op Tractebel, Saey uit Heule, Simplex Arena uit Rebecq. Het hybride grasveld in de Stade de France van Parijs waar op 10 juli de finale wordt gespeeld, werd aangelegd door Desso uit Dendermonde.