LEUVEN Octinion copy octinion

Dit zijn de Vlaams-Brabantse ambassadeurs Trends Gazellen 2020

LEUVEN/ZAVENTEM/DILBEEK – Vlaams-Brabant heeft de drie bedrijven aangeduid die de provincie zullen vertegenwoordigen tijdens het nationale Trends Gazellen concours. Ze zijn de provinciale ambassadeurs. 

Criteria voor selectie bij Trends Gazellen zijn groei in omzet, groei in personeel en groei in toegevoegde waarde. De Trends Gazellen Ambassadeurs 2020 voor de provincie Vlaams-Brabant zijn:

In de categorie van de kleine bedrijven zal het Leuvense Octinion de provincie vertegenwoordigen tijdens het nationale Trends Gazellen concours. Octinion is een bedrijf dat zich toelegt op mechatronica product ontwikkelingen met toepassingen in onder andere de landbouw. Het bekendste product van Octinion is de automatische aardbeipukmachine.

APRICO Consultants uit Zaventem zullen de provincie vertegenwoordigen in de categorie van middelgrote ondernemingen. APRICO Consultants ontwikkelen en implementeren ICT oplossingen om de productiviteit, efficiëntie en winstgevendheid van de klanten te optimaliseren in een disruptieve markt.

Bij de grote bedrijven moet MEDIAGENIX uit Groot-Bijgaarden (Dilbeek) de Vlaams-Brabantse eer hoog houden. MEDIAGENIX  is marktleider in Europa in broadcastmanagementsystemen. Hun systeem What’s On wordt door tientallen mediagroepen wereldwijd gebruikt voor de optimale verspreiding van hun content.

 Voka Vlaams-Brabant is alvast erg opgetogen over de nominatie van deze drie bedrijven. Vorig jaar kon de provincie zich alvast kronen met de titel van sterkst stijgende provincie van Vlaanderen op vlak van startende ondernemers. In 2020 lijken ondernemers verder te gaan op datzelfde elan.

 Nood aan meer ambitie en internationalisering bij Vlaamse kmo’s

Voka Vlaams-Brabant is verheugd over het sterke ondernemersklimaat in de provincie, maar ziet ook ruimte  voor verbetering. Peter Van Biesbroeck, Algemeen Directeur Voka Vlaams-Brabant: “De Vlaams-Brabantse kmo moet meer ambitie tonen, durven dromen en dit ook nastreven. Het gaat niet alleen om de juiste attitude, maar ook om daadkracht en leiderschap. Zo moet de kmo uit de schaduw treden van de spreekwoordelijke kerktoren en zich onttrekken aan de Vlaamse klei. Start to export en internationaal ondernemen is de boodschap”, zegt Van Biesbroeck.

Daarnaast merkt Van Biesbroeck op dat innovatie en een duurzaam bedrijfsbeleid moeten rijmen met het business model van de kmo. “In deze economische wereld waarin disruptie optreedt in alle sectoren, is innoveren en digitaliseren een absolute must,”, stelt hij. “Een succesvolle moderne kmo doet constant aan zelfreflectie en evalueert al haar initiatieven zowel op maat van de medewerkers als het cliënteel. Customer delight moet een vanzelfsprekendheid zijn. Het is de verantwoordelijkheid van elke ondernemer om na te gaan wat zijn of haar impact is op de planeet”, besluit Peter Van Biesbroeck.

Trends Gazellen 2019 Vlaams-Brabant

De topper in de categorie grote bedrijven was IT-consultant Tobania. Bij de middelgrote bedrijven was het outsourcingsbedrijf Eligio de primus. En bij de kleine bedrijven ging de eer naar Qaelum, een specialist in medische kwaliteitsmonitoring.