Product Made in Vlaams-Brabant genomineerden 2024

Van blonde tripel tot speculaas: finalisten voor ‘Hét Product Made in Vlaams-Brabant’ bekend

Een goudblonde tripel, andalousesaus, een dag- en nachtcrème, pastrami of gepersonaliseerde speculaas : de vijf finalisten voor de award ‘Hét Product Made in Vlaams-Brabant’ zijn maandag bekendgemaakt. Meer dan 70.000 mensen brachten hun stem uit bij de online verkiezing op ondernemerswebsite Made in. De uiteindelijke winnaar kennen we op 19 november, na een awarduitreiking in de Predikherenkerk in Mechelen.

De 5 Vlaams-Brabantse finalisten in alfabetische volgorde:

  • AD Brewing Co – Tervoerke Tripel: Tervoerke Tripel is een goudblond bier van hoge gisting, kruidig in de neus met een typisch parfum van zacht fruitige esters en een gemoute geur aan de basis. Het bier is volmondig en toegankelijk maar toch bijzonder van smaak door zijn kruidigheid, naast een licht aanwezige bitterheid (29 IBU) op de tong, waardoor je makkelijk een tweede glas bestelt.
  • Anda – Andalousesaus: De originele andalouse is gemaakt op basis van mayonaise en wordt subtiel gecombineerd met tomaat, mosterd en specerijen.
  • Cîme – Honestly Aging Skincare box Dag & Nachtcrème: verzorgende crème rijk aan vitamine C, retinal, hexa-peptiden, hyaluronzuur en edelweiss, die de hydratatie en elasticiteit van je huid verbeteren, je huid intens voeden, rimpels en fijne lijntjes verminderen en voorkomen, donkere vlekken egaliseren, rosacea en roodheid verminderen, beschermen tegen vrije radicalen en dehydratatie voor een intens gevoede, gezonde en stralende huid.
  • Meat “culinaire slagersboutique” – Huisgemaakte Cathemse Pastrami: Cathem varken is een samenwerking tussen de lokale boerderij hof te Kattem en slagerij Meat. Pieter en Erik van de boerderij geven de varkens heel wat aandacht: luchtige stallen, buitenloop en eigen lokale biologisch geteelde granen. Dit resulteert in zeer zacht en smaakvol varkensvlees. Van dit vlees maken de bezielers van Meat een groot gedeelte van hun assortiment charcuterie zelf. Waaronder ook hun ‘Cathemse pastrami’ , het bovendeel van de hesp wordt losgesneden en zacht gepekeld. Hierna trekken ze de stukjes vacuum, samen met de medina kruiden zodat ze gedurende een 3-tal dagen kunnen rusten. Afbakken op 80°C, tot een kern van 62°C. Dit resulteert in een sappig stukje hesp met een verfijnde kruiding.
  • Speculaasbakkerij Vanvuchelen – Gepersonaliseerde Speculaas: Sinds 2019 is Ambachtelijke speculaasbakkerij Vanvuchelen pionier in het personaliseren van ambachtelijke speculaas. Of dit nu voor een gelegenheid is zoals een huwelijk of als geschenk binnen jouw organisatie of bedrijf, geen enkele uitdaging of ontwerp is hen te moeilijk. De speculaasvormen worden door henzelf in autocad ontworpen in functie van technische eigenschappen van hun degen. Vervolgens produceren ze de speculaasvorm in eigen huis doormiddel van 3D printing om daarna deze vorm op dezelfde ambachtelijke wijze te gebruiken zoals vroeger met een houten vorm.

Bijna 70.000 stemmen

Made in ontving dit jaar meer dan 200 inzendingen, en na een grondige beoordeling selecteerde de jury een top 20 per regio, waarop het publiek de voorbije weken massaal kon stemmen. Met bijna 70.000 uitgebrachte stemmen toont deze verkiezing de brede betrokkenheid en waardering van het publiek voor regionale producten. In de komende dagen zal een vakjury zich buigen over de top 5 en op basis van verschillende aspecten de winnaar bepalen.

Awardshow op 19 november

De winnaar van de titel zal op 19 november tijdens een feestelijke award uitreiking in de gerestaureerde Predikherenkerk te Mechelen bekend worden gemaakt, in aanwezigheid van onder andere Vlaams Minister Jo Brouns, Jan Remeysen (CEO BASF), Véronique Goossens (hoofdeconoom Belfius), Inge Neven (CEO VITO), Karla Basselier (CEO Fedustria) en juryvoorzitter prof. Rudy Aernoudt.

LEES OOK. Mosterd van mosterdmakerij De Ster uitgeroepen tot ‘Hét Product van Vlaams-Brabant’: “Wij bewijzen dat iets niet gecompliceerd moet zijn om goed te zijn”