Vorig jaar waagden bijna 12.000 Vlaams-Brabantse starters de sprong naar het ondernemerschap, een stijging voor het 9de jaar op rij. Om hen een podium te geven organiseert Unizo de verkiezing “Starter van het Jaar”.
“Ondanks, of net dankzij, de coronacrisis waagden méér mensen de sprong naar het zelfstandig ondernemerschap”, zegt Elke Tielemans, directeur Unizo Vlaams-Brabant en Brussel. “Dat wijst op lef, durf, motivatie en dit jaar misschien net nog iets belangrijker: vertrouwen dat het goed komt. Starters geven nieuwe zuurstof aan onze economie en laat dit bij de relance die er aan komt net een belangrijke hefboom zijn.”
BRAUZZ. werd de provinciale winnaar voor Vlaams-Brabant en Brussel. “Het bedrijf heeft een ijzersterk businessplan met een duidelijke missie en visie. Het concept is zó eenvoudig en tegelijkertijd creatief, innovatief én duurzaam. Een toekomstgericht verhaal.” licht Els De Wolf, jurylid en ondernemersadviseur bij Unizo Vlaams-Brabant & Brussel toe.
Concept
Lowie Vercraeye, Ruben Renaer en Manush Barvar lanceren met BRAUZZ. innovatieve én duurzame schoonmaakproducten. Het trio ontwikkelde een speciaal soort poeder met de actieve bestanddelen van traditionele schoonmaakmiddelen. Het poeder los je op in een met water gevulde herbruikbare fles met verstuifknop en het schoonmaken kan beginnen. De zakjes met poeder nemen geen plaats in en passen bij levering zelfs makkelijk in de brievenbus. Een starterspakket koop je via de BRAUZZ-website voor 39 euro, een hervulzakje voor 1,66 euro. Voor de logistieke afhandeling werkt het starterstrio samen met een sociaal maatwerkbedrijf uit Zaventem.
“Het verbaasde ons dat ons concept nog niet bestond. We maken komaf met de traditionele plastic verpakkingen. Ze zijn vaak duur, nemen veel plaats in beslag maar vooral… ze zijn zo vervuilend! Onze missie is om voorgoed vaarwel te zeggen aan plastic voor eenmalig gebruik.” legt Lowie Vercraeye uit.
Enorm groeipotentieel
Corona vertraagde het starterstraject van BRAUZZ. maar hield hen niet tegen. Binnen de wereld van schoonmaakmiddelen wacht BRAUZZ. een gigantische markt met heel wat opportuniteiten. Het trio heeft zin in 2021. “Er is nog zo veel groeipotentieel. We willen eerst uitbreiden naar Nederland, Frankrijk en Duitsland. Daarna richten we onze pijlen op de B2B- en retailsector. We willen écht het grootste duurzame schoonmaakmerk van Europa worden”, besluit Ruben Renaer.