Verantwoordelijken van Brussels Airport Company (BAC) hebben in Steenokkerzeel en Kortenberg uitleg gegeven over de uitbreidingsplannen van de luchthaven in Zaventem tegen 2040. De twee infosessies werden telkens bijgewoond door 400 tot 500 buurtbewoners. De confrontatie verliep niet vlekkeloos. De sfeer werd zo bitsig dat de directie voortijdig de bijeenkomst verliet.
Bewoners van Humelgem, gehucht van Steenokkerzeel, en Erps-Kwerps, deelgemeente van Kortenberg, vernamen begin deze week dat mogelijk 22 gebouwen moeten wijken voor de uitbreiding van de luchthaven en dat een muur van vier kilometer lang en achttien meter hoog opgetrokken wordt.
“Er werd nog niets beslist”, zei Piet Demunter, directeur strategische ontwikkeling van Brussels Airport bij aanvang van de infosessie in Steenokkerzeel. “We willen de verschillende scenario’s en hun mogelijke impact in alle openheid op tafel leggen om te bekijken hoe we het algemene belang kunnen verzoenen met het lokale.”
Onzekerheid
De presentaties over de mogelijke impact van geluid, mobiliteit en ruimtelijke ordening werden geregeld onderbroken door ongeruste buurtbewoners. Het werd rumoerig toen het ging over de mogelijke verlenging van piste 25L naar het oosten, de geluidsmuur die er zou kunnen komen met bijbehorende onteigeningen en de zoektocht naar een verbinding tussen de E40 Leuven-Brussel en de luchthaven.
Ook na een vragenronde waren de aanwezigen niet gerustgesteld. “Brussels Airport maakte zijn plannen in 2016 bekend. We zijn nu 2018 en nog altijd geven ze geen oplossingen. De onzekerheid bij de mensen neemt alleen maar toe”, stelde de burgemeester van Steenokkerzeel Kurt Ryon. Hij is net als zijn collega uit Kortenberg gekant tegen de uitbreiding van de baaninfrastructuur van de luchthaven.