Verkoopautomaat NMBS Spoorwegmaatschappij NMBS biedt haar treintickets online goedkoper aan, en dat is niet naar de zin van Testaankoop en gelijkekansencentrum Unia. Foto: Jan Van der Perre

Digitale discriminatie bij NMBS: Testaankoop en Unia dreigen met rechtszaak

De consumentenorganisatie Testaankoop en het gelijkekansencentrum Unia stellen de NMBS een ultimatum: ze klagen aan dat sommige vervoerbewijzen goedkoper aangeschaft kunnen worden via de app dan aan het loket en de verkoopautomaten.

Testaankoop en Unia geven de NMBS een ultimatum tot 31 augustus. Als de spoorwegmaatschappij tegen die datum de ‘digitale discriminatie’ niet aanpakt, dan komt er een rechtszaak. Beide organisaties klagen aan dat de tienrittenkaart van de NMBS via de app 3 euro goedkoper is. Andere vervoerbewijzen zijn dan weer uitsluitend via de app te verkrijgen.

“De digitale kloof is een realiteit, en het is onze taak als consumentenorganisatie om die kloof zo veel mogelijk te dichten”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Het is ondenkbaar dat we zouden aanvaarden dat de – nog altijd zeer aanwezige – groep mensen die niet beschikken over voldoende digitale skills het moeilijker wordt gemaakt om eerlijke prijzen te betalen voor hun treintickets.”

Volgens Unia en Testaankoop meent de NMBS dat haar beheerscontract een prijsvoordeel toelaat voor digitale producten. “Bovendien stelt de NMBS dat het slechts om een beperkt aantal vervoerbewijzen gaat en dat het prijsverschil miniem is. Ook zouden digitale producten de mogelijkheden tot fraude beperken, minder discussies uitlokken met treinbegeleiders en het gebruiksgemak bevorderen.”

Unia en Testaankoop noemen die argumenten “niet overtuigend”. “Unia streeft naar een gelijke toegang voor elke persoon tot publieke en private diensten die geautomatiseerd of gedigitaliseerd zijn”, zegt Unia-directeur Els Keytsman.