strategie-advies

Digitale achterstand blijft groot bij kmo’s in de regio (Voka)

Op het vlak van cyberveiligheid heeft slechts één op de twee bedrijven een eigen digitale beveiligingsstrategie. Dat blijkt uit een digitale doorlichting van Voka bij 200 Vlaams-Brabantse ondernemingen. Het resultaat is wel een lichte verbetering tegenover 2020, toen slechts 40% van de bedrijven zo’n strategie had.

Voka startte met een digitale doorlichting in augustus 2020. In totaal namen 200 bedrijven in de regio deel over een tijdspanne van twee jaar. Uit het onderzoek blijkt dat 62% van de Vlaams-Brabantse ondernemingen geen of geen uitschreven digitale strategie heeft. De helft behandelt cyberveiligheid ad hoc en heeft geen gedocumenteerde beveiligingsstrategie.

De kloof tussen grote en kleine bedrijven valt op: grote bedrijven doen het dubbel zo goed dan kleine op vlak van digitale transformatie. “Onze kmo’s lopen achterop, maar dat kan snel keren”, vertelt gedelegeerd bestuurder Kris Claes. “Kmo’s hebben minder middelen en mankracht dan grotere ondernemingen, maar door hun kleinere schaal zijn ze ook wendbaarder.”

De doorlichting vond plaats in samenwerking met Deloitte Private en met ondersteuning van Vlaio, het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen.