“Ik geloof in de kracht van persoonlijke begeleiding, maar ik zie ook dat technologie kan helpen om waardevolle kennis sneller en breder te delen”, legt Maaike uit. Haar gespreks-AI is getraind met haar inzichten en werkwijze, waardoor de antwoorden meteen praktisch en afgestemd zijn op ieders specifieke vraag en situatie. De dienst is 24/7 bereikbaar, onder een voordeliger tarief dan een individueel begeleidingstraject voor honden of katten.
Binnen de gedragsbegeleiding voor honden en katten zet Maaike Pannemans hiermee de eerste stap richting AI-ondersteunde coaching in Vlaanderen en Nederland. Door haar ervaring met persoonlijke één-op-één begeleiding te combineren met technologie, biedt ze haar cliënten een gebruiksvriendelijke manier om meer inzicht te krijgen in het gedrag van hun kat of hond.
“In alle eerlijkheid had ik geen hoge verwachtingen en is dit de eerste kennismaking met AI”, vertelt ze. “Ik had de vragen dus bewust simpel gehouden maar de antwoorden waren dat evenmin. Zelfs op meer complexere vragen werd er een heldere synthese gegeven van de vraag met een bijpassend antwoord.”
“Er was een zeer intensieve trainingsperiode nodig om ‘AI Maaike’, mijn virtuele alter ego, te trainen met mijn expertise en ervaring. Dat liep niet altijd van een leien dakje, en er was behoorlijk wat bijschaving en verfijning nodig om goede resultaten te krijgen”, besluit ze. “En het werk is nog niet gedaan. Om er zeker van te zijn dat het advies via ‘Hey, Maaike!’ degelijk is en blijft, zal ik de training voortdurend blijven aanvullen en bijsturen. Zo zal AI Maaike steeds blijven leren en verbeteren, waardoor ze nog beter zal kunnen inspelen op de uiteenlopende vragen die mensen hebben.”