De spanning op de gezichten van de 39 laatstejaars van het populaire keuzetraject Kmo & Ondernemen was vrijdag goed zichtbaar, terwijl ze de laatste puntjes op de ‘i’ zetten in hun eigen winkel. Eén week kregen zij de tijd om die van nul in te richten, na maanden voorbereiding aan hun zaak.
“In het tweede jaar moeten de studenten al een klein project lanceren waarbij ze vooral aan vrienden en familie verkopen”, zegt coach Joelle Fleerackers. “Nu is het écht menens. Als laatste grote project voor ze afstuderen willen we hen alles wat ze hebben geleerd laten toepassen in een echte winkel. Daarvoor openen we een pop-up conceptstore op de Bondgenotenlaan 119. We zoeken altijd een pand midden in de stad, zodat er veel passage is en de studenten echt leren omgaan met de drukte van een zaak waar niet alleen vrienden maar ook onbekende klanten binnen en buiten wandelen.”
Spannend
De studenten zijn al sinds het najaar aan de slag in hun webshops, maar staan nu voor het eerst achter de toonbank. “Het is best spannend”, zegt studente Dien Vanden Eynde van pop-up 2ndwave. “Onze pop-up is een zaak waar mensen kleding die ze fout kochten of niet meer willen, kunnen binnen brengen en ze krijgen 30 procent van de winst. We doen wel een selectie op wat we verkopen, dus het is echt een conceptwinkel en niet gewoon alles zoals bijvoorbeeld bij kringloop.”
De pop-ups zijn heel divers. Zo is er bijvoorbeeld Most, dat groene, stijlvolle interieurdecoratie verkoopt. Of Repot, dat oude potten en vazen een nieuw leven geeft. Geurrijk verkoopt kaarsen. Artificialclothing werkte dan weer samen met kunstenaars om hippe T-shirts en sweaters te verkopen.
De studenten hebben de smaak wel te pakken. Verschillende onder hen kochten al spullen van elkaars pop-up, en geloven dat er ook na de opleiding toekomst zit in zowel hun eigen project als dat van anderen.
Eén project – Mocktail Mavens – heeft nu zelfs al beslist om het project ook na dit jaar voort te zetten. “We speelden al langer met dit idee, en toen de opdracht voor de opleiding kwam, hebben we besloten het als start te gebruiken voor iets groters”, zegt Max Bouquet. “Antoine, Rein, Tibo, Corentin en ik verkopen hoogwaardige, smaakvolle mocktails. Steeds meer mensen drinken non-alcoholisch, zowel onder studenten als bijvoorbeeld op bedrijfsfeesten. We willen dat dat met zo smaakvol mogelijke mocktails kan. Geen alcohol, maar ongelimiteerd plezier.”
Naamsbekendheid
De jongens van Mocktail Mavens zijn blij dat ze dankzij de pop-up op de Bondgenotenlaan meteen voor wat naambekendheid kunnen zorgen. Ze hebben nu al twee mocktails op de markt, en heel binnenkort komt daar ook een derde bij. “We hebben nu een webshop voor de opleiding, maar binnen een tweetal weken lanceren we ook echt. We hopen zowel individuele klanten te kunnen aanspreken, als bijvoorbeeld echt bedrijven en horeca.”
Wie de winkels van de studenten zelf wil bezoeken, kan dat nog tot en met 3 maart aan de Bondgenotenlaan 119. De studenten doneren een deel van de winst van hun project aan een goed doel: het Kinderkankerfonds.