Deloitte Fiducaire zorgde voor een opgemerkte bijdrage aan de themasessie “Sport, not just a game” van Sports.Tech in Leuven. Het consultingbureau uit Leuven onderzocht het aandeel van sponsoring in het totale budget van professionele sportploegen in ons land. Zonder meer een knalprestatie, gelet op de weinig transparante (boek)houding van vooral voetbalclubs.
Sports.Tech is een Vlaams-Brabants netwerkplatform rond sporttechnologie. Voor de organisatie van de themasessie vond het een uitgelezen partner bij Oud-Heverlee Leuven. Paul Van Der Schueren, de CEO van OHL, ontving de deelnemers in de Meanderzaal van het sportcomplex aan de Kardinaal Mercierlaan in Leuven.
Deloitte Fiducaire, een afdeling van Deloitte Belgium uit Diegem, berekende gedetailleerd de inkomsten en uitgaven van sportclubs op basis van interviews met hun financiële managers. De jaarrekeningen zelf stellen de clubs naar Belgische traditie niet ter beschikking. “We vergeleken drie sporttakken: voetbal, wielrennen en basketbal”, zegt Dirk Hermans van Deloitte. “Voor voetbal en basketbal baseerden we ons op de cijfers van 2014, voor wielrennen op de budgetten van 2015.”
De afhankelijkheid van sponsoring bij professionele sportclubs in België varieert enorm naargelang de discipline. In de Jupiler Pro League, die de zestien teams uit het Belgische eersteklassevoetbal groepeert, bedraagt het gemiddelde aandeel van sponsoring slechts 16,9 procent. Bij een wielerteam dat erkend is door de Internationale Wielerunie loopt dat percentage op tot 90,63 procent. Ploegen uit de Scooore League, de hoogste afdeling van het mannenbasketbal, zijn voor 80 procent afhankelijk van sponsoring.
Het onderzoek van Deloitte typeerde ook de kenmerken van een typische Belgische professionele sportclub in de drie disciplines. “In de drie sporttakken worden de clubs gerund als een middelgrote kmo. Clubs uit de Jupiler Pro League dragen vaak een naamvermelding van de stad of gemeente in de benaming van het team, zoals OHL. In het basketbal wordt dat vaak aangevuld met de sponsornaam, zoals Leuven Bears Stella Artois.”
“Heel opvallend is dat in voetbal en basketbal de namen van de sponsors zelden aan de ploeg blijven kleven. Bijvoorbeeld Option bij OHL. In het wielrennen is dat precies het omgekeerde. Zelfs na het uitdoven van de ploeg trotseert de sponsornaam de tijd. Denk aan Molteni, Faema, Mapei en recenter Lotto-Belisol en Vacansoleil.”