Terwijl de verkoopcijfers van wijn uit de supermarkt tijdens coronajaren 2020 en 2021 tot ongeziene hoogten stegen, was 2022 het jaar waarin deze cijfers zich opnieuw corrigeerden. De horeca kende vorig jaar normale openingstijden en mensen konden voor een goed glas wijn opnieuw terecht in restaurants en cafés waardoor het thuisverbruik, en dus de verkoop van wijn in de supermarkt, weer daalde. Na twee uitzonderlijke jaren waren de verkoopcijfers in 2022 bij Delhaize opnieuw (beter dan) normaal.
“Als we 2022 vergelijken met 2019, het laatste ‘normale’ jaar, dan zien we een stijging van onze verkoop met bijna vijf procent”, vertelt Pieter-Jan Cuyvers, categoriemanager Wijn bij Delhaize. “Het lijkt erop dat mensen deels vasthouden aan de gewoonten die ze zichzelf eigen gemaakt hebben tijdens de coronacrisis, toen ze verplicht waren om wijn in de supermarkt te kopen.”
Stabiele prijs
Anders dan bij producten uit andere voedingscategorieën slaagde Delhaize erin om de prijsstijging van haar eigen gebottelde wijnen, als gevolg van de inflatie, onder controle en zelfs beperkt te houden. De prijzen van wijn stegen gemiddeld met vier procent terwijl Delhaize die stijging kon beperken tot twee procent.
“Voor een deel is dat te danken aan de goede oogst van een heel deel van de druivensoorten waardoor de prijs per liter goedkoper was. En aangezien we onze wijnen in bulk transporteren om daarna te bottelen in onze eigen bottelarij konden we ten volle genieten van die lagere prijs per liter”, aldus Pieter-Jan Cuyvers.