Het communicatie- en eventbureau De Zee uit Leuven organiseert medio juni Zee in ’t Park, kortweg ZIP. De eerste editie van dit familiefestival vindt plaats op de speelpleinen van Winksele, deelgemeente van Herent. ZIP staat voor milieuvriendelijk, sociaal bewogen en muziek met een grote gemene deler.
Het nieuwe festival is een tweedaagse happening op zaterdag 16 en zondag 17 juni. Op het programma staan muziek, gastronomie en kinderanimatie. Maar ook zijsprongetjes zoals een laatavondfilm en salsa-initiaties. Het decor is een hagelwit strand. Het evenement, in samenwerking met Gezinsbond Gewest Leuven en de gemeente Herent, prijst zich aan als startschot van de zomer van 2018.
Anno 2018 geen festival zonder milieubewustzijn, tenzij je Rock Werchter heet. “Het is onze missie om te streven naar een ecologisch verantwoord festival”, zeggen de organisatoren. “Zo zetten we onze bezoekers aan tot het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer, maken we gebruik van duurzame bekers en is ons sanitair ecologisch. Door verschillende kleine en grote maatregelen proberen we de voetafdruk van ons festival tot een minimum te beperken.” Een creatieve vondst is dat bezoekers per fiets hun eerste drankje gratis krijgen.
Headliners
ZIP engageert zich voor het sociale project De Ruimtevaart. Op deze plaats aan de vaart in Leuven werken mensen actief samen aan een wereld zonder armoede en uitsluiting. De Zee wil De Ruimtevaart helpen met de vernieuwing van het sociaal restaurant. Een tweede reden om naar de speelpleinen aan de Termerestraat te trekken.
De drie muzikale headliners zijn al bekend. Van eindeloos mainstream (Mama’s Jasje) over verdienstelijke poging (Billie Leyers) tot talent van eigen bodem met Jasper Erkens. De jongeman uit Diest is sinds zijn debuut door de grote poort bij Humo’s Rock Rally wat uit de aandacht verdwenen maar draagt onmiskenbaar het predikaat van singer-songwriter.
De prijzen zijn zeer democratisch. Zoals het een familiefestival past, maar toch. Waar anders kan je nog terecht voor 7 (dagticket) of 10 euro (weekend)? In voorverkoop amper 5 en 7 euro. Zelfs zonder het beloofde gevoel aan zee is dit een koopje.
De Zee doet voor de organisatie een beroep op de ervaring van de eigen vierkoppige ploeg in het festival- en horecacircuit. Het bureau biedt bedrijven gepersonaliseerde eventformules, om zo het imago van de onderneming naar een hoger niveau te tillen.