De raad van bestuur van De Lijn heeft kennisgenomen van de resultaten van de trambusstudies die het studiebureau Technum-Tractebel uitvoerde voor de Ringverbinding Heizel-Vilvoorde-Brussels Airport en de verbinding Willebroek-Brussel. Voor het eerste traject gaat de voorkeur naar trambussen, voor het tweede naar een tramverbinding. Daarnaast is er een positief advies voor het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan van een sneltram langs de A12.
Voor de Ringverbinding kunnen trambussen een opstap betekenen voor het tramproject. Voor de verbinding Willebroek-Brussel is niet de inzet van trambussen, maar een gefaseerde realisatie van een tramverbinding de beste optie. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de studies. Die zijn gebaseerd op een analyse van de maatschappelijke kosten en baten voor elk van de verbindingen.
Voor de inzet van trambussen op de verbinding Willebroek-Brussel zijn de kosten vijf keer hoger dan de maatschappelijke baten. Voor een gefaseerde realisatie van een tramverbinding liggen de maatschappelijke baten meer dan vijftig procent hoger dan de kosten. Deze verhouding is vooral te verklaren door de aanwezigheid van de volledige traminfrastructuur op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, waarop voort kan worden gebouwd. Dat geldt ook voor de Luchthaventram tussen Brussel en Brussels Airport.
Op de Ringverbinding Heizel-Vilvoorde-Brussel Airport Zaventem biedt een trambus twee keer meer maatschappelijke baten dan kosten. De trambussen kunnen op deze verbinding een opstap zijn voor het tramproject. De investeringen in de infrastructuur voor de trambussen moeten ook dienen voor een tramverbinding. De rittijd zou maximaal veertig minuten mogen bedragen. Zo kan een commerciële snelheid van minstens 25 kilometer per uur gehaald worden. Hiervoor zijn vrije beddingen noodzakelijk. “We rekenen op een goede samenwerking van de Vlaamse overheidsdiensten met de lokale besturen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om te komen tot de realisatie van dit Ringtrambusproject”, stelt De Lijn.
Op vraag van Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Joke Schauvliege (CD&V) heeft de Strategische Adviesraad voor Ruimtelijke Ordening (Saro) een advies gegeven over het voorontwerp van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan van de sneltram langs de A12. Dat uitvoeringsplan maakt de aanleg mogelijk van een sneltram op het tracé langs de A12 tussen Willebroek en Brussel. De sneltram maakt deel uit van het Brabantnet, net als de ringtram (Heizel-Vilvoorde-Brussels Airport) en de Luchthaventram (Brussel-Noord-Brussels Airport).
Saro beoordeelt het voorontwerp ruimtelijk uitvoeringsplan sneltram A12 positief. “De adviesraad is verheugd dat gestreefd wordt naar een maximale bundeling van de nieuw aan te leggen spoorinfrastructuur met de A12 en waardeert het uitgebreide voortraject.” Het ontwerp van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de sneltram Willebroek-Brussel wordt nu voorgelegd aan de Vlaamse regering voor een voorlopige vaststelling.