TIENEN – In deze bijzondere tijden, laten we graag bijzondere Vlaams-Brabantse ondernemers of managers aan het woord en geven hen in een 5-delige reeks een forum om hun visie te vertolken. Vandaag Walter Kestens, topman van TMS Industrial Services en organisator van stadsfestival Suikerrock.
1.Wat is de impact van de corona-pandemie op uw bedrijf? (heden en toekomst) Met welke uitdagingen is TMS Industrial Services geconfronteerd tijdens de crisis?
“Net zoals de meeste bedrijven hebben ook wij klappen gekregen. Maar als essentieel bedrijf (wij ontzorgen de essentiële industrieën zoals chemie, petrochemie, voeding, etc.) hebben onze activiteiten nooit stil gelegen. We wilden onze klanten op geen enkel moment in de steek laten. Dat neemt niet weg dat we op het dieptepunt in april amper 45% van onze bezetting aan het werk hadden. Van de ene dag op de andere waren vele van onze medewerkers niet meer welkom bij onze klanten. Natuurlijk was dat omdat ook onze industrie niet kon inschatten wat er op hen afkomt en veelal het zekere voor het onzekere nam. Als meer dan 500 van onze 1000 medewerkers onaangekondigd van het ene moment op het andere zonder werk komen te zitten, dan krab je even in het haar.
TMS is een stabiel bedrijf met gezonde financiële basis. Maar aan dat tempo zou het hard kunnen gaan. Daarom ook zijn we zo tevreden over de snelle en goede maatregelen van de overheid bij het begin van de crisis. o.a. de tijdelijke werkloosheid heeft ons goed geholpen. Het komt er dan op aan om ook meteen van dag 1 opnieuw te bouwen en niets aan het toeval over te laten!. TMS is een bedrijf met sterke veiligheidscultuur en diep ingewortelde strenge automatismen om werken en opdrachten veilig uit te voeren. Het invoeren van extra corona maatregelen zoals de 1,5 meter afstand, handen wassen, gelaatsschermen, mondmaskers,.. zijn voor onze mensen dan ook snel het nieuwe normaal.
We zien wel wat verschillen tussen de coronabeleving van onze Belgische & Nederlandse medewerkers. Alhoewel de maatregelen veelal gelijk lopen zag, en zie je ook vandaag nog altijd, dat in België onze medewerkers banger zijn dan hun Nederlandse collega’s. Bij onze grotere werven in het Antwerpse moeten Belgische en Nederlandse collega’s al eens samen werken, het wordt er niet eenvoudiger op als de ene banger is dan de andere. De communicatie van de beide overheden was dan ook totaal verschillend. Ondertussen zitten we zowel in België als in Nederland weer op 80 à 85% van onze bezetting. We verwachten dat dat zo zal blijven tot na de zomer. Vanaf september verwachten we in Nederland een normale bezetting en voor België lijkt het erop dat we een en ander nog goed maken met een verwachte bezetting van 120%.
TMS Kroatië is een ander geval. We waren nog maar enkele maanden opgestart als er in de provincie Istrië een totale lockdown werd uitgeroepen, weken voor ons en veel strenger dan zoals wij die hier kennen. Noodgedwongen hebben we alle activiteiten moeten stilleggen, op enkele kleinere prefab-producties na. Die inactiviteit heeft tot nu geduurd. Begin juli zullen we weer opstarten. Voor TMS Kroatië is 2020 een verloren jaar, maar we zullen de komende maanden gebruiken om het bedrijf weer op de rails te krijgen en het beter te doen vanaf het vierde kwartaal.”
2.Hoe ziet u de totale economie evolueren (België en internationaal)?
“Als ik naar de activiteiten van onze klanten kijk dan lijkt het erop dat de industrie zich in België en Nederland stilaan herpakt. Het zal tijd nodig hebben maar op middellange termijn zie ik het niet zo somber in voor de industrie. Dat is wat anders voor de economie die het moet hebben van beleving, denk aan horeca en evenementen. De horeca start nu wel maar ik ben benieuwd welke drama’s daar nog staan te gebeuren. Massa events zullen als laatste opstarten. Het impact van het stilleggen van de Vlaamse festivalzomer is (nog) niet te overzien.
Terwijl hier bij ons de crisis onder controle lijkt, zijn ze in vele delen van de wereld nog maar aan het begin. Het infecteren van de wereldeconomie is dus nog volop aan de gang…”
3.Wat moet er volgens u gebeuren om zo snel mogelijk uit de crisis te geraken?
“Ondernemers moeten doen waar ze goed in zijn. Hard werken en het verschil maken. Niet opgeven en ons aanpassen aan de noden van vandaag. Creativiteit van ondernemers is belangrijk! De overheid moet dat entrepreneurschap ondersteunen en in de eerste plaats die sectoren waarvan we veronderstellen dat ze op lange termijn succesvol kunnen/zullen zijn. Diezelfde overheid moet acties nemen om het consumentenvertrouwen op te krikken, en dat houdt eerst en vooral in dat we mensen minder bang maken.”
4.Welke boodschap of tips kunt u meegeven aan collega-ondernemers?
“Never waste a good crisis. Elke crisis, elk probleem, creëert nieuwe kansen. Zoek opportuniteiten en durf risico’s nemen.”
5.Hoe beleeft u persoonlijk deze periode? Hebt u een moment gedacht: waar gaat dit naartoe?
“Ik ben van nature een optimist. Dus neen, paniek heeft bij nooit overgenomen 😉. Net zoals zovelen heb ik onze bedrijven maandenlang van aan de terrastafel van mijn kot geleid. Videoconferenties zijn het nieuwe normaal. Teams, Zoom en Facetime zijn de meest voorkomende termen in mijn agenda geworden. Het betekent veelal efficiënter vergaderen, iedereen is meestal op tijd, en je moet je niet verplaatsen. Gemiddeld 2,5 uur per dag minder in de wagen is een geweldige verrijking 😊 Bij TMS zullen we erover waken dat een belangrijk deel van het telewerken behouden blijft, dat videoconferentie de norm wordt voor onze meetings en dat al onze digitaliseringsprojecten versneld uitgevoerd worden.”
6.Deze zomer was de laatste editie van Suikerrock gepland, de festivalreferentie in Hageland en ver daarbuiten. Als ik goed geïnformeerd ben, is de laatste editie uitgesteld tot 2021. Hoe ziet u in de huidige context het evenementencircuit evolueren?
“We wilden dit jaar onze laatste Suikerrock maken, niet meteen stoppen maar er nog ene maken uit respect voor de honderden vrijwilligers en onze partners. Toen bekend raakte dat de ganse festivalzomer zou geschrapt worden hebben we snel beslist om Suikerrock 2020 naar 2021 te verschuiven. In het overleg met de stad om zulks in 2021 mogelijk te maken hebben we in deze coronatijden een constructief stadsbestuur op onze weg gevonden, samen zorgen we ervoor dat Suikerrock 2021 er komt… in Tienen.
Toch is het heel erg vreemd. In deze periode zitten we normaal gezien dagelijks samen om te bouwen aan het belangrijkste stadsfestival. Die intense samenwerking smeedt vriendschappen. Het is vreemd, mijn avonden worden nu gevuld met een fietstocht in plaats van een meeting voor Suikerrock. De Suikerrock vrienden zien mekaar minder, het wordt een vreemde – stille – zomer. De Vlaamse festivalzomer, zo typisch voor onze Vlaamse cultuur, zal ijskoud stil zijn. We gaan het met z’n allen heel erg missen en de tijd gebruiken om er in 2021 een lap op te geven zoals je dat van ons verwacht.”
Bedankt.
Deze reeks met getuigenissen van topondernemers over de coronacrisis, loopt ook in de andere regio’s van Made In. Zo kan je deze week de ‘Klare Kijk’ terugvinden van onder meer Frederic Cras (Cras nv), Jan Michielsen (ExxonMobil), Kristoff Van Rattinghe (Sensolus), Johan Heylen (Heylen Vastgoed), Philippe Appeltans (Belorta) en Luc Jeurissen (Trixxo).