LEUVEN – In deze bijzondere tijden, laten we graag bijzondere Vlaams-Brabantse ondernemers of managers aan het woord en geven hen in een 5-delige reeks een forum om hun visie te vertolken. Vandaag Peter Lamens, topman van OPC-parkings en projectontwikkelaar bij LGV).
1.Wat is de impact van de corona-pandemie op uw bedrijf/activiteiten? (heden en toekomst)
“De impact is groot, zeker op onze parkeeractiviteiten. Die zijn immers een goede graadmeter voor de toestand van de handel en het economische leven in het algemeen in een stad of gemeente. Zowel voor onze eigen parkings als op de openbare weg – we staan in voor het beheer van de parkeerautomaten en de controle op de naleving van de parkeerregels in 48 steden en gemeenten – was de impact enorm. De economie komt nu stilaan weer op gang, maar we zitten nog lang niet opnieuw in een normale situatie. Onze vaste en variabele kosten zouden in verhouding moeten staan tot een minimumomzet, maar dat is vandaag nog niet het geval. Goed management en een dagelijkse analyse van inzet en kostenbeheersing zijn essentieel om deze problemen het hoofd te bieden. We zijn er wel rotsvast van overtuigd dat de handel in de steden de komende maanden weer zal aantrekken. Hopelijk komen we in het najaar tot een normalisering.”
“Wat onze vastgoedactiviteiten betreft: de verkoop lag de voorbije maanden stil. We hebben tijdens de coronacrisis wel ijverig doorgewerkt aan de voorbereiding van nieuwe bouwprojecten. Maar ook dat liep niet altijd van leien dakje, want we werden gehinderd in onze activiteiten door de beperkte bereikbaarheid van leveranciers en overheden.”
2.Gaat de bouw na de zomer in een zwart gat terechtkomen, zoals de Confederatie Bouw voorspelt (als er geen verlaging van de btw op nieuwbouw komt)?
“De vrees leeft wel in de sector dat sommige projecten post-corona minder goed in de markt zullen liggen. Zo ervaren ook wij dat kandidaat-kopers vandaag meer belang hechten aan voldoende buitenruimte en grotere terrassen. Er is meer terughoudendheid voor een doorsnee appartementenproject. De vrees bestaat dat de crisis nu pas in alle hevigheid zal losbarsten, met ontslagen en faillissementen tot gevolg en dat de prijzen een deuk(je) zullen krijgen en zullen wegen op de rentabiliteit. We zijn dan ook een groot voorstander van stimulerende maatregelen, zoals een btw-verlaging of uitstel voor nieuwe (bouw)normen die de prijs van nieuwbouwprojecten doen stijgen.”
3.Hoe ziet u de totale economie evolueren (België en internationaal)? Wanneer denkt u dat de economie opnieuw zal aantrekken? Wat moet er volgens u gebeuren om zo snel mogelijk uit de crisis te geraken? Wat is volgens u de rol van de overheid hierin?
“De wereld is vandaag ons dorp en onze economie is sterk afhankelijk van de export. Aangezien deze pandemie nog altijd in alle hevigheid woedt elders in de wereld, wordt een snel herstel zeer moeilijk. Totdat er een vaccin is dat snel én wereldwijd kan uitgerold worden, zal het consumenten- en ondernemersvertrouwen zoek blijven. Als we de talloze webinars moeten geloven, zullen we eerst door een zeer diep dal moeten, maar dat zal gevolgd worden door een steile klim. Dat diepe dal zal zorgen voor faillissementen, ontslagen en heel wat onzekerheden die ons westerse leefmodel danig op de proef zullen stellen. Dit is immers de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog.”
“We hebben een relanceplan – noem het gerust een nieuw Marshallplan – nodig, waarbij de sterkste landen in Europa de kar trekken. Hopelijk zal de keuze die we ooit gemaakt hebben voor méér Europa nu zijn vruchten afwerpen. Ik geloof in het aanpassingsvermogen van de mens en weiger daarom mee te heulen met de doemdenkers. Vertrouwen schep je maar door er in te geloven. Ondernemers moeten het goede voorbeeld geven. Maar ik herhaal, de overheid zal het voortouw moeten nemen en financiële injecties en stimulansen moeten geven binnen de contouren van een gedurfd maar neoliberaal plan. Natuurlijk zonder de gezondheidszorg, de duurzaamheid, het klimaat en het algemene welzijn uit het oog te verliezen. Snel een volwaardige regering op de been brengen zou al een goede start zijn.”
4.Welke boodschap of tips kunt u meegeven aan collega-ondernemers in uw sector en in andere sectoren?
“We moeten nu, in deze tijden van moeilijkheden en veranderingen, tonen dat we het waard zijn om ‘ondernemer’ genoemd te worden. We moeten geloofwaardigheid en positiviteit uitstralen naar onze medewerkers, klanten en leveranciers. We moeten blijven geloven in een goede afloop, ons flexibel opstellen en veranderingen omarmen in plaats van ze weg te duwen. Maar we moeten ook durven de nodige beslissingen te nemen over personeel en producten en blijven investeren.”
5.Hoe beleeft u persoonlijk deze periode? Hebt u een moment gehad van “waar gaat dit naartoe”?
“Ik weet zeker dat iedereen op een bepaald moment dergelijke gedachten heeft gehad. Maar ik heb me in eerste instantie proberen focussen op overleving, al snel gevolgd door herstel, zonder me te laten verlammen door angst. Of zoals de voormalige Amerikaanse president Franklin Delano Roosevelt ooit zei: the only thing we have to fear is… fear itself. En gelukkig maar dat ik me niet heb laten verlammen door de angst, want anders zou ons bedrijf vandaag in nog veel grotere moeilijkheden verkeren.”
Bedankt.
Deze reeks met getuigenissen van topondernemers over de coronacrisis, loopt ook in de andere regio’s van Made In. Zo kan je deze week de ‘Klare Kijk’ terugvinden van onder meer Mathi Gijbels (Gijbels Group), Paul Renson (Renson), Dirk Deroose (Willy Naessens Group), Glenn Roggeman (AED Group), Ingrid Ceusters (Ceusters) en Roel Druyts (Hillewaere Groep).