ROTSELAAR – In deze bijzondere tijden, laten we graag bijzondere Vlaams-Brabantse ondernemers of managers aan het woord en geven hen in een 5-delige reeks een forum om hun visie te vertolken. Vandaag Kathleen Claes, topvrouw van The Java Coffee Company uit Rotselaar.
1.Wat is de impact van de corona-pandemie op uw bedrijf? (heden en toekomst)
Voor iedereen heeft de coronapandemie een groot effect gehad. Voor sommige mensen heeft het zeer zware gezondheidsproblemen veroorzaakt, voor andere weken van isolement. Alle mogelijke crisisplannen ten spijt: een wereldlijk virus dat zo snel en dodelijk is in enkele weken tijd, is iets waar we ons onmogelijk op hadden kunnen voorzien. Ook The JAVA Coffee Company had deze crisis niet zien aankomen, noch konden we ons hierop voorbereiden. De wereld evolueert ontzettend snel. Dat we ons als bedrijf zo flexibel mogelijk moeten opstellen is weer maar eens bewezen.
Al bots je uiteraard op grenzen. Als bedrijf zijn we erg geraakt in onze financiële draagkracht. Onze omzet is meer dan gehalveerd de afgelopen twee maanden terwijl onze kosten blijven doorlopen. We verdelen in verschillende markten onze producten maar zien elke sector achteruitgaan. Ook binnen de zorgsector daalt de omzet. Dit is niet verwonderlijk aangezien heel wat afdelingen draaien op minimale bezetting en de cafetaria’s gesloten blijven voor bezoekers. Onze webshop (www.tjcc.be) is enkele weken ons enige lichtpuntje geweest. Je merkt in deze crisis dat het heel belangrijk is om vaste klanten te hebben die fan zijn van je product en de extra mile willen afleggen. We hebben er ook een punt van gemaakt om al onze leveranciers tijdig te blijven betalen. Anders kom je nog meer in een negatieve economische spiraal terecht. De goede relaties met onze banken alsook de maatregelen van de overheid maakt dat we dit kunnen.
De toekomst? In coronatijden is dat een van de moeilijkste vragen. Vroeger dacht ik dat ik feeling had met waar de markt naartoe evolueerde. Nu herbekijkt iedereen zijn strategie en past de consument zijn gedrag aan. Het is letterlijk koffiedik kijken. Maar wat zeker is, is dat we deze crisis zeker gaan overleven. The JAVA Coffee Company is een solide familiale onderneming die dit jaar haar 85-jarig bestaan viert. Al lopen we dit jaar wel wat deuken op hier en daar die we zullen moeten uitblutsen op korte, middellange en lange termijn. Hier gaat extra aandacht en een andere manier van werken aan te pas komen, want dat zijn werkzaamheden die we niet gewend zijn. Anderzijds grijpen we ook mooie opportuniteiten aan om onze eigen strategie in vraag te stellen en hier vooral uit te leren. Ik heb zelf enorm veel geleerd uit deze periode.
2.De horeca, een belangrijke afzetmarkt voor The JAVA Coffee Company, zal eerstdaags heropstarten. Hoe pakt uw bedrijf die heropstart praktisch aan?
We gaan er met zijn allen vanuit dat Horeca terug opstart op 8 juni. Al enkele weken bereiden we ons voor. We willen vooral de horecaondernemer ondersteunen in praktische zaken. Hoe start ik mijn koffietoestel terug op, hoe zet ik terug een perfecte kop koffie nu mijn koffietoestel twee maanden heeft stilgelegen, … ? Een aangepast (take-away) aanbod en het (her)organiseren van de menukaart kan de verkoop stimuleren.
Ook de financiële boodschap is belangrijk. We begrijpen de angst van uitbaters om hun zaak terug open te stellen en het verlies van omzet. De consument zal nog steeds kwaliteit verwachten, net daar mag én kan je ook iets extra voor vragen. Ons hele sales-team is terug deeltijds actief om al onze klanten in de eerste fase telefonisch te contacteren en hen bij te staan met raad en daad.
3.The Java Coffee Company opende eind vorig jaar koffie-en lunchbar Elisa in Leuven. U hebt plannen voor een verdere uitrol van dit concept. Blijven die plannen overeind of moet u bijsturen?
We hebben inderdaad een zeer mooie koffie- en lunchbar Elisa by JAVA Coffee geopend in Leuven, in december vorig jaar. De drie maanden waarin we geopend waren was het ontzettend druk. Het was een schot in de roos. Elisa by JAVA Coffee is momenteel tweeënhalve week geopend in take-away modus, maar het take-away aanbod in Leuven is momenteel groter dan de vraag. Bij de heropening van de horeca geloof ik er stellig in dat de omzet weer zal stijgen. In het pand vind je een prachtige oranjerie waarvan we de grote deuren wagenwijd kunnen openen zodat er veel luchtcirculatie is. Achteraan is er een heel mooi terras. Of we het concept op korte termijn verder gaan uitbreiden zoals voorzien in de plannen? Spijtig genoeg niet. Deze plannen worden voorlopig opgeborgen.
4.Hoe ziet u de totale economie evolueren (België en internationaal)?
Afgelopen week heb ik een webinar gevolgd van Johan Thijs, CEO van KBC. Hierin stelde hij dat we met de huidige inkrimping op het niveau zitten van na de Tweede Wereldoorlog. De komende maanden zullen de gevolgen nog meer duidelijk worden, dan is zijn voorspelling dat we evolueren naar een periode van na de Eerste Wereldoorlog. Als we onze bedrijven niet snel genoeg kunnen aanpassen aan de nieuwe manieren van consumeren, krijg je aan de ene kant drama’s van bedrijven die failliet gaan en aan de andere kant veel opportuniteiten voor nieuwe initiatieven die hierop kunnen inspelen. De volgende maanden zullen bepalend zijn voor de komende jaren, samen met de maatregelen van de overheid aangaande bedrijven alsook naar de koopkracht toe.
5.Wat moet er volgens u gebeuren om zo snel mogelijk uit de crisis te geraken?
We moeten het ondernemersvertrouwen en het consumentenvertrouwen terug opkrikken. Als ondernemer moet je weer zin krijgen om berekende risico’s te nemen, in plaats van nu vooral met kostenreducties bezig te zijn. Ondernemers moeten terug geloof krijgen in een overheid die duidelijk communiceert en voldoende zuurstof geeft zodat we onze moed niet verliezen en er weer elke dag voor willen gaan.
Ook de consument moet zich bewuster worden van de kwalitatieve Belgische producten en de bedrijven daarachter. Dan heb ik het nog niet over de ecologische impact van lokaal winkelen. Maar ook over de economische impact. Hier is verdere bewustmaking nodig om iedereen op te roepen om lokaal en Belgisch te kopen waar mogelijk. Op die manier versterken we onze eigen economie en creëren we op termijn extra werkgelegenheid.
6.Welke boodschap of tips kunt u meegeven aan collega-ondernemers?
Zoek de opportuniteiten om je bedrijf of je product te herpositioneren. Durf nu zeer kritisch te kijken naar je activiteiten en in vraag te stellen of je kan herstructureren. Maak de noodzakelijke beslissingen gebaseerd op feiten en cijfers en grijp niet terug naar “We doen dat omdat we dat altijd zo deden”. Dit is helemaal uit den boze. Leiderschap is nu meer dan nooit nodig en de mensen hebben sterke leiders nodig.
7.Hoe beleeft u persoonlijk deze periode? Uit uw assortiment kopjes troost, welke is uw préféré in deze tijden?
Onze familie is gelukkig gespaard gebleven van het coronavirus. Verder is het met twee opgroeiende pubers en afstandsonderwijs niet altijd makkelijk om alles te combineren. Maar afwisselend halve dagen thuiswerken wordt geapprecieerd. Mijn favoriet bakje troost blijft Blend 28 koffiebonen, onze premium blend. In het weekend geniet ik graag van onze Peru Bio gemalen koffie, die bereid ik op slow coffee wijze met een chemex.
Bedankt.
Deze reeks met getuigenissen van topondernemers over de coronacrisis, loopt ook in de andere regio’s van Made In. Zo kan je deze week de ‘Klare Kijk’ terugvinden van onder meer Christophe Desimpel, Stijn Bijnens (Cegeka), Anneleen Desmyter (Aldea), Charles Leclef (Brouwerij Het Anker) en Dominic De Gruyter (PFL).