In economisch uitdagende omstandigheden realiseert Bumaco Group een mooie groei. Waar wil u met het bedrijf naartoe, en hoe lang is die weg nog?
“De weg die we met Bumaco insloegen is ondertussen het 27ste jaar ingegaan. Het is een weg waar dagelijks beslissingen genomen moeten worden en knopen doorgehakt. Het is ook een weg waar we iedere dag leren van de fouten die we maken… maar als je die samen met je team maakt dan zal je er als bedrijf enkel maar sterker van worden . De afgelopen jaren werkten we hard aan een structuur die klaar is voor de toekomst en dus een verdere groei. Het succes dat we vandaag hebben heeft zijn roots in de afgelopen 27 jaar, daar vormden we ons DNA. Het serviceniveau dat de klanten verwachten en waar ze ook recht op hebben kan je (zeker nationaal) niet bieden met een klein bedrijf. Schaalvergroting blijft een meerwaarde bieden voor ons bedrijf, zonder dat we daarbij het unieke van iedere klant en medewerker uit het oog te verliezen natuurlijk. De weg is dus nog lang… gelukkig.”
Consumenten investeren meer geld in hun interieur en tuin/terras. Men gaat op vakantie naar de “Côte Jardin”…Hoe vertaalt zich dat in de workload van Bumaco Group?
“Deze crisis, ook al is ze totaal anders dan de bankencrisis van 2008, deed me er toch dadelijk enorm aan terugdenken. De klanten die toen bleven investeren dat waren de particulieren en we voelden ook onmiddellijk aan, dat dat deze keer ook het geval zou zijn. Vanaf het begin van deze pandemie registreerden we www.investeerinuwkot.be , waar we een eigen virtueel Bumaco Group-huis bouwden. Daar laten we alle producten die Bumaco Group in huis heeft voor particulieren aan bod komen, met een rechtstreekse link naar de verschillende bedrijven van de Group.
Voor Bumaco presenteren we ventilatie, airco & warmtepompen, koelcellen, voor Solairco zonnepanelen, laadpalen, batterijsystemen,… Met Lightful tonen we er ons aanbod aan terrasoverkappingen, screens en zonnewering. Heatco toont sanitair en klassieke verwarming en Geelen domotica & elektriciteitswerken, Deze actie heeft zijn effect niet gemist en zorgde er mee voor dat we het voorbije jaar toch verder konden groeien, ondanks het feit dat de bedrijven even stillagen.”
Hoe evalueert u de huidige economische toestand in de bouwsector en gerelateerde sectoren, waarin u actief bent?
“Het is geen geheim dat de bouwsector momenteel rake klappen krijgt door het vertragen of uitblijven van investeringen. Gelukkig kunnen we dat bij Bumaco Group gedeeltelijk counteren. Een deel van het succes van onze bedrijvengroep is immers de diversiteit in ons cliënteel. Als de ene sector het wat minder goed doet, dan doet de andere het vaak net wat beter…We werken in food-retail, non-food retail, shops voor tankstations, fastfood ketens, rust- en verzorgingstehuizen, ziekenhuizen, hotels, kantoorprojecten, industrie, bij bakkers en bij beenhouwers, en zoals eerder al aangegeven hebben we ook een stevige verankering in de particuliere markt. Dat neemt natuurlijk niet weg dat we -net als iedereen- graag weer naar het oude normaal zouden gaan.”
Welke stappen heeft Bumaco Group gezet rond de veelbesproken digitale transformatie die in heel wat sectoren zijn ingang heeft gevonden? Ziet u hiervan al resultaten? Zo ja, welke?
“We zijn binnen onze bedrijvengroep al langer bezig met het digitaliseringsproces. Onze werknemers op de baan zijn uitgerust met tablets en maken hun werkbonnen daarop aan. Klanten kunnen hun installaties via een beveiligde klantenlogin raadplegen en krijgen op aanvraag ook hun facturatie en briefwisseling per mail opgestuurd. Onze werknemers beschikken allemaal over een smartphone waarmee ze hun loonbrieven kunnen bekijken, bedrijfskledij bestellen, planning raadplegen, interne nieuwsbrieven ontvangen,… We onderzoeken momenteel ook de mogelijkheid om via een soort social-media platform onze werknemers up-to- date te houden en de interne communicatie te versterken.”
Hoe is het afgelopen jaar de relatie van Bumaco Group met klanten/markt geëvolueerd? Algemene of bijzondere tendenzen merkbaar?
“Het cliënteel waar Bumaco Group jaarlijks ongeveer 75% van zijn omzet haalt zijn wederkerende klanten, dat is er het afgelopen jaar niet op achteruit gegaan. Deze klanten weten dat we doen wat we zeggen en zeggen wat we doen. Problemen heeft ieder (installatie)bedrijf wel, maar het is de manier waarop we deze problemen oplossen die iedere dag het verschil maakt. Daar bovenop hebben we de indruk dat nieuwe klanten, nog meer dan anders, op zoek gaan naar een solide partner, omdat ze willen kiezen voor zekerheid in deze rare tijden… en dan zitten ze bij ons zeker op hun plaats.”
Hoe is de relatie van Bumaco Group met uw werknemers geëvolueerd het afgelopen jaar? (thuiswerk, loyauteit,..)
“We zijn een technische bedrijvengroep met ongeveer 320 medewerkers, een kleine 250 daarvan zijn dagelijks op de baan voor montages, onderhoud en service. Deze mensen thuis laten werken is dus geen optie, maar we kozen ervoor om deze mensen zo min mogelijk ‘binnen’ te laten komen. Verder promoten we thuiswerk voor alle functies waar het mogelijk is, wat in onze sectoren geen evidentie is. We deden dan ook alles, maar dan ook alles, om onze mensen alle mogelijke beschermingsmiddelen ter beschikking te stellen in deze gezondheidscrisis. We investeren al jaren enorm in onze medewerkers, opleidingen, toolbox-meetings, afdelingsfeestjes, Sinterklaasfeest ed … Het afgelopen jaar konden sommige zaken hiervan niet doorgaan, maar die vrijgekomen budgetten herinvesteerden we op creatieve manier in onze mensen… Persoonlijk heb ik de indruk dat het verplichte afstand houden, ons dichter bij elkaar heeft gebracht.”
Hoe schat u het belang en de zin in van de overheidssteun/ subsidies? Zal die steun/subsidie een positieve impact hebben op de overlevingskansen van ondernemingen in het algemeen?
“Versta me niet fout, de overheidssteun is een conditio sine qua non voor het overleven van sommige sectoren en in die zin zijn ze onmisbaar, maar langs de andere kant blijken subsidies nooit de motor van een duurzame business model. Gerichte inzet ervan en dit gedurende een beperkte periode is volgens mij de formule.”
Welke boodschap(pen) heeft u voor collega-ondernemers?
“Wees zo stabiel als een tanker maar blijf zo wendbaar als een jacht. Aanpassingsvermogen is wat een onderneming sterk maakt . Blijf investeren in de toekomst en blijf niet teren op iets wat goed gaat, je moet iedere dag bezig zijn met je bedrijf, maar nog belangrijker, denk ook na over wat komt binnen twee tot vijf jaar en zelfs langer….”
De glazen bol: kan u uw mening kwijt over hoe uw sector zal evolueren de komende 2 tot 3 jaar?
“Zoals de aandachtige lezer ondertussen al weet zitten we in verschillende technische sectoren. Wat ons groot heeft gemaakt, dat zal altijd een meerwaarde blijven : service! Wij verkopen geen verbruiksgoederen maar gebruiksgoederen waarbij de beleving centraal staat. Bedrijven die meeliften op een hype en niet stilstaan bij service zullen bij de minste daling van de markt als eerste klappen krijgen.
Verder is innovatie wat nodig is om succesvol te blijven, we hebben constant interne ‘denktanks’ om te brainstormen over de oplossingen van de toekomst. Nu investeren om binnen enkele jaren de vruchten te kunnen plukken; voor een wijnbouwer klinkt dit logisch maar voor de gemiddelde ondernemer blijkt dat toch anders te liggen.”