1.In economisch moeilijke omstandigheden realiseert Destiny een mooie groei. Waar wil u met het bedrijf naartoe, en hoe lang is die weg nog?
“Onze aspiratie met Destiny vandaag is heel duidelijk. Wij willen een leidende aanbieder en challenger van veilige cloudcommunicatie oplossingen voor kmo’s worden in Europa. Daarbij willen we in elk land waar we actief zijn, dé referentie cloudtelecom provider zijn. Vandaag zijn we al actief in België, Nederland en Frankrijk. Daar komen op termijn dus zeker nog andere landen bij en wie weet ooit een ander continent. Wij ontwikkelen binnen Destiny onze technologie voor een stuk zelf, dat is een sterkte. Tegelijk zetten we in op een essentiële laag security rond onze diensten, om onze cloudoplossingen op een veilige manier te kunnen aanbieden. Andere belangrijke component is dat we een eigen platform aanbieden, met eigen technologie, waarmee we bedrijven op een ideale manier kunnen helpen connecteren met hun klanten en medewerkers, via diverse kanalen. Daar willen we verder op werken.
Hoe lang de weg nog is? Dat is moeilijk in te schatten. Wij zitten in een consoliderende markt die heel sterk in beweging is, we moeten dus ook zelf snel blijven gaan. Organische groei gaat te traag in onze markt, vandaar onze bewuste ‘buy and build’- strategie. Het is eten of gegeten worden.”
2.U bent actief in onder andere de cloudcommunicatie. Hoe ziet u bedrijven in de toekomst communiceren in de wetenschap dat er momenteel sprake is van infotsunami’s. Het management van infostromen wordt een dagtaak wat niet de bedoeling kan zijn.
“Bedrijven evolueren vandaag duidelijk van stand alone communicatiekanalen naar een geïntegreerde aanpak waarbij ze alles bundelen en meer inzicht willen krijgen in de communicatiestromen binnen hun organisatie. Vandaag communiceer je met je klant via verschillende kanalen (e-mail, chat, telefoon, video), vroeger was dat allemaal apart. In een omnichannel communicatiemodel breng je alle communicatiekanalen samen om zo op een efficiëntere manier met je klanten te communiceren. Zo willen sommige van onze klanten die cloudtelefonie hebben bijvoorbeeld ook integratie met hun ERP-of CRM-systemen. Dat is een proces. De rol van een speler zoals Destiny bestaat erin om een aggregator van al die communicatiestromen te worden. Onze recente overname van chatbotspeler Faqbot kadert hier ook in. Uiteindelijk willen we onze klanten een omnichannel orchestratieplatform voor al hun communicatiekanalen kunnen aanbieden, waarbij ze niet langer moeten investeren in back-end development maar plug-and-play en zonder IT-kennis hun eigen communicatietools eenvoudigweg kunnen opzetten en beheren.”
3.Welke stappen heeft Destiny gezet rond de veelbesproken digitale transformatie die in heel wat sectoren zijn ingang heeft gevonden? Ziet u hiervan al resultaten? Zo ja, welke?
“Misschien eerst en vooral: je hoort het vandaag overal, maar wat is dat nu eigenlijk ‘digitale transformatie’? Het is een buzz woord en veel bedrijven voelen een bepaalde druk om ermee aan de slag te gaan. Maar let op voor digitalisering om de digitalisering! Bovendien wordt het vaak te eng bekeken en alleen vanuit technologisch perspectief, maar voor mij gaat het meer over een mindset creëren. Zo moeten kmo’s zichzelf en de evolutie van het bedrijf continu in vraag blijven stellen en mogen ze het verleden niet ‘for granted’ nemen. Als je dat wel doet, blijf je doen wat je altijd hebt gedaan, kijk je niet naar de toekomst en kan je niet innoveren. Succesvolle bedrijven vandaag zijn, los van bepaalde sectoren, diegene die zo’n mindset hebben. En in veel gevallen zal digitalisering dan een toegevoegde waarde voor hen hebben om te kunnen evolueren en verder te bouwen. Ze definiëren dan vervolgens de processen zodanig om dit mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die de communicatie met hun klanten willen optimaliseren, die zullen richting cloud gaan. Of een bedrijf dat sneller beslissingen wil kunnen nemen, zal zijn financiële reporting willen digitaliseren.
Finaal zijn er drie componenten die maken dat je als bedrijf innoverend bent en flexibel kan schakelen en evolueren: mensen, technologie en processen. Veel kmo’s zitten op verschillende snelheden op dit vlak. Dat hebben we bij Destiny tijdens de uitbraak van de pandemie duidelijk gezien. Wie in de cloud zat, had het veel makkelijker om zijn medewerkers van thuis uit te laten werken. Bedrijven die technologisch klaar waren en bedrijfskritische applicaties al naar de cloud hadden gebracht, konden veel sneller schakelen terwijl anderen drie à vier maanden nodig hadden om het op te zetten. Ze kochten bij ons vooral extra licenties om versneld applicaties naar de cloud te brengen, terwijl kmo’s met veel on premise applicaties, niet meer konden werken. We leven vandaag in een extreem snel veranderende wereld. Als je je digitale transformatie als bedrijf goed doet, zou het moeten maken dat je flexibeler bent en sneller op de as van verandering en evolutie mee kan acteren. Als je je mindset, infrastructuur en processen niet aanpast, mis je snelheid en opportuniteiten.”
4.Hoe is het afgelopen jaar de relatie van Destiny met de markt geëvolueerd? Zijn er algemene of bijzondere tendenzen merkbaar?
“De coronacrisis heeft ons massaal aan het thuiswerken gezet. Met Destiny zitten we in de markt van cloudcommunicatie en het beveiligen van thuiswerken met een bedrijfsnetwerk. Wij hebben dan ook een stuk groei gerealiseerd hierdoor in het afgelopen jaar. Maar ook wij moeten ons continu afvragen of wij in het model waar we inzitten met voldoende snelheid kunnen blijven evolueren en groeien. De impact van de crisis is groot. Video is plots de main driver geworden, we verbruiken met z’n allen veel minder belminuten en video is bovendien zo goed als gratis. We moeten constant blijven kijken waar we als Destiny waarde kunnen toevoegen in het hele cloudcommunicatie-verhaal met zijn verschillende actoren.”
5.Hoe schat u het belang en de zin in van de overheidssteun/ subsidies? Zal die steun/subsidie een positieve impact hebben op de overlevingskansen van ondernemingen in het algemeen?
“Dat is dubbel. Ik hoop dat het bedrijven met een gezond business model die in een gezonde sector actief waren, door de subsidies gegund is om te overleven. Aan de andere kant ondersteunt de overheid vandaag waarschijnlijk ook veel bedrijven die al quasi failliet waren voor corona en die worden nu kunstmatig in leven gehouden. Dat zijn volgens mij de bedrijven die niet bezig waren met de toekomst, maar met het verleden. Ik vind in elk geval dat de overheid haar verantwoordelijkheid moet nemen en minstens die bedrijven die het voordien al goed deden, erdoor moet helpen. Kmo’s zijn immers de motor van de Belgische industrie en creëren veel tewerkstelling.”
6.Welke boodschap(pen) heeft u voor collega-ondernemers?
“Zoals ik al eerder zei: niet digitaliseren om te digitaliseren. Anders gaat het veel geld kosten en tot ontgoocheling leiden. Je moet digitaal transformeren om je business beter te maken en duurzaam uit te bouwen. Dat is tegelijk één van de grootste uitdagingen voor kmo’s. Het is zo verdomd moeilijk om een juiste inschatting te maken. Er zijn veel spelers en iedereen zegt dat je moet digitaliseren. Hou in het achterhoofd dat het een verhaal is van technologie uiteraard, maar het hangt heel nauw samen met de juiste mindset en de aspiraties die je hebt met je bedrijf. En blijf vooral ondernemen. Durf ondernemen in een snel veranderende wereld! Neem niets ‘for granted’, maar blijf ook pragmatisch. Begrijp wat er gebeurt en plot dat op je operationele business en je aspiraties. Als je je jezelf durft in vraag stellen, ga je met vallen en opstaan een betere business bouwen. Dat is mijn advies en eigenlijk heeft corona ons op dat vlak een dienst bewezen. Het heeft heel wat bedrijven gedwongen zichzelf in vraag te stellen en de creativiteit van heel wat ondernemers aangewakkerd.”
7.De glazen bol: kan u uw mening kwijt over hoe uw sector zal evolueren de komende 2 tot 3 jaar?
“De evolutie in onze sector van de cloudcommunicatie is heel duidelijk. De cloudadoptie gaat gigantisch stijgen de komende jaren en de technologie gaat richting het samenbrengen van alle kanalen, het omnichannel- verhaal. Er zal veel consolidatie blijven in onze markt met veel kansen om anorganisch te groeien. En tot slot: security blijft heel belangrijk en zal nog meer in vraag gesteld worden. Het wordt ook nog steeds zo erg onderschat. Kijk naar de recente cyberaanvallen en de brand bij het Frans datacenter OVH…”