LEUVEN – De Hoorn, de broedplaats aan de Vaartkom in Leuven waar je kan werken, feesten en eten, breidt uit. De Work Hub wordt haast verdubbeld. Vanaf januari 2020 zal hier ruimte zijn voor bijna 500 professionals en vijftig bedrijven uit de creatieve sector. Daarnaast zal ook het aantal evenementen op de site toenemen en mikt De Hoorn jaarlijks op zo’n 100.000 bezoekers.
Sinds 2012 is de site uitgegroeid tot een broedplaats waar iedereen kan genieten van een pintje, snelle lunch, diner of evenement. Maar er kan ook gewerkt worden. De Work Hub van De Hoorn was tot dusver de thuisplaats van veertig bedrijven uit de creatieve sector, waaronder Bonka Circus van Vincent Kompany, het creatief full-service agentschap Boondoggle en het platform voor televisiemakers Tinkerlist dat er vijf keer naar een grotere studio verhuisde.
Meer ruimte
Maar er is meer op komst. Tegen begin 2020 wordt de ruimte uitgebreid, waardoor 481 ondernemers en 50 bedrijven er terechtkunnen. Van deze totale ruimte is volgens De Hoorn inmiddels 75% verhuurd. Vier bedrijven hebben reeds ingetekend, waaronder softwarespecialist madewithlove, terug van weggeweest. Daarnaast zullen ook Untaylored, Ectosense en CrazyGames hun intrek nemen in De Hoorn.
Hechte gemeenschap
Het gaat ‘em De Hoorn niet louter om de ruimte om te werken, eten of drinken. Dat zegt CEO Sam Custers. “We zijn meer dan dat. De Hoorn wil uitgroeien tot dé creatieve en culturele hotspot van Leuven. In tegenstelling tot andere klassieke bedrijvencentra organiseren we geen incubatorprogramma’s, maar creëren we een broedplaats waar aan professionele kruisbestuiving wordt gedaan. We bouwen aan een hechte gemeenschap die niet alleen bestaat uit de verschillende bedrijven en coworkers maar waar ook de mensen die in hun vrije tijd afzakken naar De Hoorn, deel van uitmaken”, vertelt Custers.
100.000 bezoekers
Daarom investeert De Hoorn sterk in de verschillende faciliteiten die de site te bieden heeft, van de nieuwe vergaderzalen tot eventruimtes zoals de Brouwzaal en het Grand Café, het kloppende hart van De Hoorn. Met de uitbreiding wil De Hoorn jaarlijks gastheer zijn van zo’n 300 evenementen voor 100.000 bezoekers. “De Hoorn is de ideale locatie voor workshops, talks, product launches en andere professionele activiteiten. We halen de mensen die hier werken vanachter hun bureau en bieden hen letterlijk de ruimte om met elkaar ideeën uit te wisselen, elkaar te leren kennen en inspireren. Dit kan tijdens de werkuren of een evenement of waarom ook niet bij een lekkere frisse pint. Daarnaast is De hoorn ook de ideale locatie voor privéfeesten zoals communies, huwelijken en verjaardagen”, weet Custers nog. Bedrijven die zich vestigen in De Hoorn kunnen intekenen voor een lidmaatschap op maat. Er zijn vier formules voor kleine tot grote bedrijven, van freelance creatievelingen over start-ups tot gevestigde waarden met tien tot vijftig medewerkers.