xyzt.ai werd in 2019 opgericht door de Leuvense Lida Joly en Bart Adams, respectievelijk CEO en CTO. Het bedrijf verkoopt data die door de sensoren in onder meer auto’s wordt verzameld. Dat kan gaan van locatie en snelheidsdata tot de acceleratie of de bandendruk van de voertuigen. De enorme datasets worden verkocht aan andere landen, steden en gemeenten die de gegevens op hun beurt analyseren. Zij kunnen op die manier bijvoorbeeld in kaart brengen waar er te hard gereden wordt en waar het wegdek in slechte staat is, om vervolgens op basis van die informatie concrete acties te ondernemen.
Lees ook: Out of office: Lida Joly (xyzt.ai) over het belang van respect op de werkvloer, kasten opruimen en de avocadoschiller van Ikea“Ons platform brengt orde in die chaos en zorgt dat er gemakkelijker analyses kunnen worden gemaakt op basis van data”, zo lichten Lida Joly en Bart Adams toe. “Analyses om verkeer te optimaliseren is maar één van de mogelijkheden. Een andere is detectie van fraude, door bijvoorbeeld via de data van schepen na te gaan waar illegaal gevist wordt.”
Onder de klanten van xyzt.ai zitten onder meer de stad Hamburg, Autobahn GmbH en Texas A&M Transportation Institute, en het bedrijf werkt het samen met marktleiders zoals INRIX, Bridgestone Mobility Solutions en Spire. Het datatechnologiebedrijf wil de kapitaalinjectie gebruiken voor een versnelde groei in de verkoop en marketingafdeling.