De brouwer van bieren als Primus, Tongerlo, Super 8 en Charles Quint leed in 2023 een nettoverlies van 4,4 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog een winst van 4,8 miljoen euro. Het bedrijf verwijst naar een daling van de drankenverkoop met 4,7 procent (-4,4 procent voor de eigen bieren) en ook naar de kosten. Die gingen ruim 15 procent hoger.
“De sterke stijgingen van de grondstofprijzen, de energiekosten en de indexatie van de bedrijfskosten in 2023 werden slechts deels gecompenseerd door prijsverhogingen en betere verkopen in het niet-biersegment”, luidt het in een persbericht. In België daalde de bierconsumptie met 5,5 procent tegenover 2022: -6 procent in de horeca en -5 procent in de winkels.
Daling bierverkoop horeca
De bierverkoop in de horeca is al langer aan het dalen. Maar de trend werd in 2023 versterkt, zegt Brouwerij Haacht. Door de algemene prijs- en kosteninflatie gaven consumenten minder uit, en bovendien sloten er meer horecazaken de deuren na het wegvallen van de coronasteun, “vooral in het segment van de volkscafés in de niet-stedelijke gebieden”.
“Tijdens de eerste maanden van 2024 is het bierverbruik in de Belgische horeca verder gedaald”, zegt de brouwer. “We beogen die daling te kunnen compenseren door een versterkte focus op de marktpenetratie van onze speciaalbieren, de introductie van een aantal alcoholvrije bieren alsook verdere groei in de internationale markten.”
Investeringen
De omzet ging in 2023 wel hoger: +5,9 procent tot 118,9 miljoen euro. De brouwerij investeerde ook meer (in totaal 16,7 miljoen euro), deels door een inhaalbeweging na lagere investeringen tijdens de coronajaren.
De brouwerij heeft acties opgestart om de rendabiliteit weer te verbeteren. Het bedrijf verwacht ook betere marges dankzij lagere grondstoffen- en energieprijzen. En er zullen in 2024 ook minder investeringen zijn. De brouwer waarschuwt wel dat de marktomstandigheden “bijzonder onzeker en uitdagend” zijn.