Het containervervoer op de Vlaamse binnenwateren neemt alsmaar toe. Maar in Vlaams-Brabant werd in 2015 net de tegenovergestelde trend vastgesteld. Op de drie waterwegen die Vlaams-Brabant doorkruisen, was er een daling met 14,09 miljoen ton. Dat heeft alles te maken met het soort goederen dat vervoerd werd.
Voor de Vlaamse waterwegen was 2015 een absoluut recordjaar op het vlak van containervervoer met ruim 686.000 vervoerde eenheden, een toename met 2,3 procent ten opzichte van 2014. De globale tonnage vervoerd over de Vlaamse kanalen en bevaarbare rivieren bleef met 67 miljoen ton vrijwel op hetzelfde peil als het jaar voordien. Dat meldden de Vlaamse waterwegbeheerders nv De Scheepvaart en Waterwegen en Zeekanaal nv.
In Vlaams-Brabant was de trend net omgekeerd. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werd 11,2 miljoen ton vervoerd. Dat is een daling met 1,6 procent. Het kanaal Brussel-Charleroi liet een achteruitgang met vier procent optekenen. Er werd 2,66 miljoen ton getransporteerd. Het kanaal Leuven-Dijle (de vroegere Leuvense vaart) was goed voor 231.000 ton (0,23 miljoen), ook al een daling, met 1,8 procent.
De verklaring is te zoeken bij de productcategorieën. Op de drie waterwegen in Vlaams-Brabant worden precies die goederen vervoerd die een terugval kenden. “Het gaat vooral om vaste brandstoffen, ertsen en bouwmaterialen”, zegt Guy Muësen van Waterwegen en Zeekanaal. “Andere goederen kenden een toename: petroleum, metaal en chemische producten.” Die passeren dan weer minder in Vlaams-Brabant.
Waterwegen en Zeekanaal en de Vlaamse overheid willen de volgende jaren de binnenvaart blijven versterken als partner voor de economische ontwikkeling van Vlaanderen. Er wordt werk gemaakt van de uitbouw van de Seine-Scheldeverbinding. De voorbereidende werken voor de modernisering van het kanaal naar Charleroi krijgen een verlengstuk.