Het gemeentebestuur van Dilbeek wil naar eigen zeggen met deze lokale bouwbelasting de principes van het beleidsplan ruimte Vlaanderen (BRV) in de praktijk brengen. Het doel van BRV is bestaande open ruimte te vrijwaren of herschikken en bijkomende open ruimte te creëren. Bijkomend wil men ontharden om meer waterinfiltratie toe te laten wat dan weer hittestress – door accumulatie van warmte in inerte materialen zoals baksteen en beton – kan helpen tegengaan. Voorts wil BRV het ruimtelijk rendement verhogen door verdichting en functies te verweven.
De lokale bouwbelasting in Dilbeek druist evenwel in tegen cruciale BRV-doelstellingen. Grotere woonprojecten zoals appartementen, die hogere dichtheden mogelijk maken conform de BRV-doelstellingen, worden immers benadeeld door de nieuwe maatregel. Dat zegt de VCB.
“Want de taks rekent de eerste 500 m3 tegen een lager tarief aan per project en niet per wooneenheid. Uit VCB-berekeningen blijkt dat voor een meergezinswoning met bijv. 10 flats en met een volume per flat van 250m3 een taks geldt van 482,5 euro per flat. Dat komt neer op meer dan het dubbele voor een woning met hetzelfde volume. Daar geldt een taks van 212,5 euro. Bovendien dient de taks al betaald te worden bij het bekomen van de omgevingsvergunning, en bijgevolg lang voordat men kan genieten van de nieuwe woonst. Bovenop de sterk stijgende woonprijzen in de regio, wordt het totaalplaatje stilaan onbetaalbaar voor steeds meer gezinnen”, zegt de VCB.
“Verdichting wordt bemoeilijkt”
De VCB benadrukt dat zulke lokale maatregelen verdere verdichting net bemoeilijken, terwijl het BRV het belang van hogere dichtheden juist beklemtoont. Zeker in kernen en centra. “Meer nog, verdere verdichting vergt het versterken van collectieve nutsvoorzieningen, maar die maatschappelijke kost ten bate van de huidige en de nieuwe inwoners wordt in Dilbeek eenzijdig doorgeschoven richting kandidaat-(ver)bouwers. Daarnaast worden de hedendaagse woonnoden van de huidige en nieuwe inwoners in Dilbeek duurder gemaakt. Niet alleen worden momenteel 7 van de 10 nieuwe woonprojecten in Vlaanderen op bestaand ruimtegebruik gerealiseerd, steeds vaker gaat het om grotere woonprojecten die beantwoorden aan maatschappelijke trends zoals gezinsverdunning”, luidt het.
Bouwshift op de rails
Die hogere dichtheden op bestaande sites helpen de bouwshift op de rails te zetten. “Dergelijke lokale demarches zetten dit evenwel op de helling. Voorts breiden huishoudens vandaag hun bestaande woning vaak uit om bijv. het verplichte telewerk te faciliteren of om meer ruimte voor de kinderen te creëren. Ook zij betalen nu in Dilbeek de rekening”, zegt VCB nog. VCB vreest dat de maatregel in Dilbeek de andere gemeenten in de Brusselse rand zal “besmetten”. Bij VCB stellen ze een opbod vast aan uiteenlopende maatregelen met als gevolg dat bouwprojecten on hold worden gezet, worden vertraagd of bemoeilijkt.
Opletten voor versnipperde regelgeving
VCB waarschuwt ook voor een versnippering van regelgeving. “Als gemeenten, zonder onderlinge afstemming, uiteenlopende regelgeving opstellen dan wordt de administratieve last voor bedrijven steeds groter. Meer nog, de bouwsector vormt de motor van onze economie. Op een ogenblik dat alle regio’s en alle landen er alles aan doen om te herstellen van de COVID-19 crisis, is het een compleet verkeerd signaal om bouwactiviteiten te belemmeren. Bovendien dient vooral nu werk te worden gemaakt van snellere vergunningsperiodes om de activiteitsgraad in onze regio op te krikken. En bouw- en infrastructuurwerken vormen daartoe de hefboom bij uitstek. We zien immers een aanzienlijk multiplicatoreffect doorheen de hele economie wanneer er doortastend wordt geïnvesteerd in de bouw”, klinkt het nog.