Thuiswerken, digitalisering en de groei van de steden leiden tot andere mobiliteitsbehoeften. Steeds minder mensen willen zich nog vier jaar binden aan een leasecontract en zoeken flexibele en groene mobiliteitsoplossingen.
Complex gegeven
Het in maart 2019 goedgekeurde mobiliteitsbudget beantwoordt aan deze behoeften. Werkgevers kunnen zo met hun werknemer overeenkomen om het budget van een bedrijfswagen op een alternatieve wijze in te vullen zoals een elektrische of andere zuinig aangedreven wagen, een fiets, het openbaar vervoer of autodelen. Uit onderzoek van Acerta begin dit jaar bleek dat er echter nog maar weinig gebruik gemaakt wordt van deze regeling, onder andere omdat het beheer ervan complex is en meer inspanningen vraagt van de werkgever.
Analyses en adviezen
Athlon Belgium wil hier iets aan doen. “De technologie is er en de wetgeving ook, in de vorm van het mobiliteitsbudget. Het is nu aan de bedrijven om hun mobiliteitsbeleid aan te passen. Velen hebben echter drempelvrees en de complexe overgang naar een mobiliteitsbudget vraagt om begeleiding. Wij hebben de tools en expertise om hen door middel van analyses en adviezen door het grote aanbod en de complexe wetgeving heen te leiden”, zegt Michiel Alferink, algemeen directeur van Athlon Belgium.
In België heeft Athlon iets meer dan 52.000 wagens op de baan, en hiermee is het bedrijf een van de grootste aanbieders van mobiliteit. Athlon is een onderdeel van het Duitse Daimler AG.