Dit najaar organiseert de stad Leuven opnieuw het project ‘Commerciële Inspiratie’. De stad biedt zo aan een vijftiental reeds gevestigde handelaars de kans om samen met een expert, heel gericht na te denken over de toekomst van hun zaak.
“Innoveren, veranderen en verbeteren zijn de sleutelwoorden voor duurzaam ondernemen, ook voor de sector van de detailhandel”, zegt schepen voor Handel Erik Vanderheiden. “De detailhandel van morgen zal er totaal anders uitzien dan de detailhandel van vandaag. Het project ‘Commerciële Inspiratie’ wil handelaars via een individueel inspiratietraject aanzetten om na te denken over hun zaak in de toekomst. Elke deelnemer krijgt een persoonlijke coach die samen met de handelaar het traject doorloopt om te komen tot een concreet actieplan met inspirerende voorbeelden en tips.”
In Leuven werden, in 2013 en in 2014 samen, reeds een dertigtal trajecten uitgevoerd. “De handelaars die aan deze trajecten deelnamen, zijn nu al aan de slag met de resultaten”, zegt Vanderheiden. “Er werden acties opgezet rond uitbreiding van de betaalmogelijkheden , kleinschalige promoties en evenementen, optimalisatie online communicatie, huisstijlbepaling, bedrijfsvoering die meer gestuurd wordt op cijfers.”
Het project ‘Commerciële Inspiratie’ (2014-2017) wordt voor het grootste deel gefinancierd door de Vlaamse overheid. De stad Leuven betaalt per traject 400 euro en elke deelnemende handelaar 300 euro.
Woensdag 23 september om 20.00 uur is er een infosessie in vergaderzaal ‘So’ op het Herbert Hooverplein in Leuven. Geïnteresseerde handelaars kunnen zich hiervoor inschrijven op www.commercieleinspiratie.be. Op deze website vindt u ook een aantal getuigenissen van deelnemers aan dit project.